New Articles15 jun '11 20:14Aangepast op 15 jun '11 22:37

Hoe klantgericht is het freemium model?

Auteur: Ruth Van der Vlugt

Op internet struikelen we erover: de gratis diensten en producten. Mailen, bellen, sms'en; het hoeft ons geen cent meer te kosten. Maar wat als die gratis dienst er een dag uit ligt? Is er dan een klantenservice die ons helpt of moeten we verplicht overstappen naar een betalende variant van het product of dienst?

Volgens internetdeskundige Krijn Schuurman worden we steeds meer blootgesteld aan het freemium model: een business model waarin in eerste instantie het product of dienst gratis wordt aangeboden, maar waar gebruikers wel getriggerd worden over te stappen naar een betalende variant.

En dat is verleidelijk, want wat als een gratis product of dienst niet werkt? Hebben eindgebruikers dan recht van spreken, of hebben de klanten (adverteerders) de meeste vingers in de pap?

Volgens Erik Jan Koedijk deskundige op het gebied van servicemodellen, moet de eindgebruiker ook goed bedenken dat veel (online) producten en diensten gratis lijken, maar dat de prijs die zij betalen veel hoger is. Die prijs ligt volgens hem niet in de financiele bijdrage, maar in de gegevens die de eindgebruiker blootstelt door gebruik te maken van dergelijke producten en diensten. Zo zouden diensten als 'Whatsapp' en 'Twitpic' de profielgegevens op den duur kunnen gebruiken voor adverteerders doeleinden.

U bent dus gewaarschuwd.....

Via de linkerbutton kunt u het volledige programma terugluisteren.

Gerelateerde artikelen