Economie11 nov '16 09:33Aangepast op 11 nov '16 11:12

Singles’ Day enorm succes

Auteur: Jolijn Mes

Op de 11 van de 11 vieren ze in China geen Sint Maarten of het begin van het carnavalsseizoen. In plaats daarvan vieren vrijgezellen dat ze single zijn. En daar hoort natuurlijk een cadeautje bij.

HH/Hu Jianhuan Xinhua
HH/Hu Jianhuan Xinhua

Verkoopsite Alibaba speelde daar handig op in en in een paar jaar tijd is Singles’ Day uitgegroeid tot de grootste koopmarathon ter wereld. In de eerste vijf minuten werd vannacht al meer dan een miljard dollar omgezet en inmiddels is het record al verbroken.

Volgens hoogleraar Marketing en Retailing aan de Nyenrode Business Universiteit Kitty Koelemeijer, heeft Alibaba het dit jaar weer groots aangepakt: 'Je kunt met een virtual reality bril overal ter wereld winkels binnenlopen en met een hoofdknik artikelen kopen. En wat ze ook doen is met augmented reality (een Pokémon GO-achtige actie) mensen naar de winkels lokken.'

Volgens Koelemeijer is het slechts een kwestie van tijd tot wij in Nederland ook massaal op elf november aan het kopen slaan: 'Alibaba betreedt natuurlijk pas sinds kort de markt van de Benelux. Het stelt nu allemaal nog niet veel voor, maar we gaan er gegarandeerd aan geloven.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen