New Articles5 sep '17 08:30Aangepast op 5 sep '17 12:02

'Supermarkten moeten meer betalen voor melk'

Auteur: Guido van Diepen

Supermarkten moeten meer gaan bijdragen aan de productie van duurzame melk. Dat wil Milieudefensie. 'De consument hoeft er niet veel van te merken.'

De prijs in de supermarkt hoeft niet fors omhoog, benadrukt Jeroom Remmers, Senior Project Manager bij Milieudefensie. 'De literprijs hoeft hoogstens een paar centen omhoog. Uit consumentenonderzoek blijkt dat mensen dat er best voor over hebben.'

'Geen bedrijf houdt dat vol'

De afgelopen vijftien jaar is de melk 50 procent duurder geworden. 'Maar daar merkt de boer niets van', zegt Remmers. 'Die krijgt structureel te weinig. Vorig jaar was de marktprijs 25 eurocent. De kostprijs is rond de 40 eurocent. Geen bedrijf houdt dat natuurlijk vol. Er moet dus meer geld naar de boeren, en minder naar de supermarkten en zuivelbedrijven.'

Ook Kees Romijn, voormalig voorzitter van LTO Melkveehouderij, vindt dat de boer meer mag verdienen. 'De melkprijs van de boer is over de jaren heen een vlakke lijn. Maar de kosten gaan omhoog. Dat vind ik goed aan deze actie. Dat er meer aandacht komt voor schoon, duurzaam en veilig  produceren. Want dat heeft gewoon een prijs.'

Slechts paar centen duurder maken

Momenteel is de productie van melk en kaas verre van duurzaam, volgens Remmers. 'De huidige gang van zaken is niet duurzaam voor de boer, niet voor het milieu en niet voor het klimaat. We moeten de supermarkten echt vragen om andere melk. Supermarkten moeten kiezen voor een duurzaam product. Dat betekent kopen bij bedrijven die geen mestoverschot hebben, waar duurzaam veevoer wordt gebruikt en waar bijvoorbeeld weidevogels komen. Dat is al mogelijk als de melk enkele centen duurder wordt gemaakt.

Druk opvoeren

Milieudefensie is de petitie 'Eerlijke melk' gestart om supermarkten te bewegen duurzamer in te kopen. Ook organiseren ze op 16 september landelijke 'Bel je supermarktdag' om de supermarkten onder druk te zetten.

Gerelateerde artikelen