Begroting dekken
Volgens onderzoeker Corine Hoeben van het Centrum voor Onderzoek van de Economie van Lagere Overheden, onderdeel van de Rijksuniversiteit Groningen, hebben gemeenten die belastinginkomsten ook hard nodig. 'De parkeerbelasting mag je zo hoog maken als de gemeente zelf wilt. De opbrengst mag voor alle uitgaven worden gebruikt. Van het Rijk moet de gemeentebegroting volledig dekkend zijn en om dit voor elkaar te krijgen kunnen gemeenten een paar belastingen omhoog gooien. De parkeerbelasting is daar een voorbeeld van.'
Luister ook | Oprukkende scanauto zet privacy onder druk
Grote steden
Volgens Arjen Schep van de Erasmus Universiteit worden de parkeertarieven geen melkkoe. 'De hoge tarieven herkennen we van de centra in de grote steden, maar kleinere steden kiezen ervoor om de middenstand te helpen en verlagen de parkeertarieven. Je moet als gemeente in staat zijn de kosten te verhogen. Wat ook nog kan schelen is de luchtkwaliteit. Als je dat wil verbeteren moeten er minder auto's komen. Dus dan kan je ook de parkeertarieven opschroeven'
Kleine sensoren
Ondanks de stijgende parkeertarieven wordt het vinden van parkeerplaatsen wel steeds makkelijker. verslaggever Hugo Reitsma ging op pad met Juriaan Karsten, mede-oprichter van het bedrijf Park Eagle. Dit bedrijf heeft op de individuele parkeerplekken hele kleine sensoren gezet, waardoor je op een bord precies kan lezen hoeveel plekken er vrij staan.
