
Het roestrijden is nodig om overmatige corrosievorming op de rails tegen te gaan. Dat is belangrijk, omdat anders het risico bestaat dat het detectiesysteem, de seinen en de wissels niet meer werken, zegt Willem van Ewijk van ProRail. 'We hebben daar bepaalde protocollen voor. De afgelopen maanden was het ook ontzettend rustig op het spoor en ProRail heeft daarom aan alle verkeersleidingsposten gevraagd om een planning te maken, zodat op ieder stuk spoor een trein te laten rijden.'
Beluister ook | Hef onbewaakte overwegen sneller op
Erg rustig op stations
Gisterochtend gaf ProRail definitief groen licht voor de maximale dienstregeling, die vandaag inging. Het is daarbij wel van belang om een protocol te hebben voor, bijvoorbeeld, een trein die te vol is. 'Als je die wegsleept kan het op een volgend station weer te vol worden. Maar gelukkig zie je dat het nog erg rustig is op de stations. We hebben wel maatregelen bedacht: stickers dat je rechts moet houden, je mondkapje op moet doen en de drukte moet mijden.'
Beluister ook | Lobbypanel over Mark en Mark
ProRail is en blijft verantwoordelijk voor de transfercapaciteit op de stations, en daarvoor zijn korte lijntjes met vervoerders als NS en Arriva cruciaal. Dat vergt ook een goede voorbereiding. 'De verkeersleidingsposten waren een paar weken geleden al op volle sterkte. Toen gingen we naar 50 procent van het aantal treinen. Daar heb je al 95 procent van de verkeersleiders voor nodig, dus die zaten er al. We zijn er klaar voor.'