Infrastructuur30 jun '20 06:43Aangepast op 30 jun '20 08:16

Planbureaus bepleiten gerichte prijsprikkel tegen files

Auteur: BNR Webredactie

Een gerichte en 'slimme' spitsheffing werkt beter dan een algemene kilometerheffing. Dat stellen het Centraal Planbureau en het Planbureau voor de Leefomgeving in de studie Kansrijk Mobiliteitsbeleid.

Drukte op snelweg A1.
Drukte op snelweg A1. ( ANP / Remko de Waal )

Hans Hilbers, programmaleider verkeer en vervoer bij het Planbureau voor de Leefomgeving, legt uit dat niet meer wordt geselecteerd op basis van bereidheid om te wachten, maar op de bereidheid om te betalen. Op het hoogtepunt van de file ben je dan duurder uit, waardoor een deel van de mensen toch maar wat eerder of later op pad gaat. Daardoor worden de files korter en kunnen mensen sneller doorrijden.

Beluister ook | We reizen vaker van huis naar werk

Want slechts een klein percentage auto's minder scheelt al een slok op een borrel. Zo verleid je met een gerichte prikkel mensen om een andere keuze. Het is ook maatschappelijk slim om op die manier geld op te halen, in plaats van dat je met zijn allen in de file staat, meent Hilbers. 'Maar het is uiteindelijk aan de politiek om daarin keuzes te maken. En in dat kader is ook deze optie maar weer eens bekeken.'

Beluister ook | Breek de Spits | Files straks langer dan ooit

Het idee roept wel de vraag op wat de kosten zijn en of dat het waard is, zegt Wytske Postma, Tweede Kamerlid CDA. Bovendien vreest ze dat degene met de grote portemonnee het zich makkelijker kan permitteren om de spits te mijden. 'Mensen die veel geld hebben, kunnen dus tijd kopen. Als we de opstellers van het rapport moeten geloven moeten we er inderdaad voor waken dat niet iedereen mee kan doen.'


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen