BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Infrastructuur

Parkeergarages kampen met leegstand

  • BNR Webredactie
donderdag 20 augustus 2020, 6:45

De parkeergarages in onze stadscentra staan meer dan de helft van de tijd grotendeels leeg, blijkt uit navraag van BNR bij parkeerbedrijven. Experts waarschuwen dat de bezetting verder daalt nu gemeenten steeds vaker auto's uit binnensteden weren.

Een betaalautomaat bij parkeergarage Q-Park
Een betaalautomaat bij parkeergarage Q-ParkANP Jeroen Jumelet

Piekmomenten

Bij parkeerbedrijf Apcoa ligt de bezetting in publieke garages gemeten over een hele dag gemiddeld rond de 20 procent. Op populaire plekken ligt dat percentage rond de 30 procent. Dat komt doordat ze zijn gebouwd voor piekmomenten. 'Overdag staat een garage bij een winkelcentrum redelijk vol, 's avonds en 's nachts niet. Zodra de winkels dicht zijn, vervalt de parkeerbehoefte. Dus meer dan de helft van de tijd is daar geen hond', zegt Apcoa-directeur Carlo Barten.

Luister terug | Inzet apps en druktemeters te klein om drukte toeristische locaties te voorkomen

Volgens ParkBee - dat leegstand in parkeergarages wil voorkomen - staan parkeergarages gemiddeld zelfs 85 procent van de tijd leeg. 'Dat kan slimmer. Je gaat ook geen hotel bouwen met duizend kamers als je die maar een paar dagen per jaar kunt vullen', zegt Rutger Schuur, chief investment officer bij ParkBee. Hij denkt dat lagere prijzen in de daluren kunnen helpen om extra parkeerders te trekken.

Parkeerexploitant Interparking herkent zich in grote lijnen in het leegstandspercentage van ParkBee. 'Al ligt dat percentage in onze garages wel wat lager. Maar het gaat niet om een verschil van tientallen procenten.' Het bedrijf wil geen exact cijfer noemen. Q-Park reageert niet op vragen van BNR.

Gemeentelijk beleid

De leegstand zal verder toenemen op binnenstedelijke locaties, verwachten experts. Dat is het gevolg van gemeentelijk beleid, gericht op autoluwe en autovrije binnensteden. Dat bemoeilijkt de bereikbaarheid per auto, waardoor de toestroom van automobilisten naar parkeergarages afneemt.

Lees ook | Petrolheads | Met mondkapje langs de flitser maakt uw foto stukken blitser

'Een deel van dat verlies wordt gecompenseerd doordat gemeenten tegelijkertijd minder parkeerplaatsen op straat willen hebben', zegt Eric Stuyfzand van parkeeradviesbureau Spark. Mensen die hun auto nu op straat parkeren, zetten hem straks in een parkeergarage. Toch is dat effect zeer beperkt, denkt Henk Meurs, hoogleraar mobiliteit aan de Radboud Universiteit. Het aantal auto's dat er in garages bij komt, ligt waarschijnlijk een stuk lager dan het aantal dat verdwijnt door het beleid om auto's te weren. 'Je kunt je afvragen of we niet te veel voor de piek bouwen.'

In dit artikel is het effect van het coronavirus op onze parkeerbehoefte buiten beschouwing gelaten.

GemeenteInfrastructuurMobiliteit
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Vertraging woningbouw dreigt na uitspraak RvS

Update | CBR start 28 april met inhaalslag theorie-examens

Op het corona dashboard staan de lachende gezichtjes van Kuipers en Van Dissel

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Geen perspectief, geen nood aan krediet

Vertraging woningbouw dreigt na uitspraak Raad van State

Lobbypanel over geopende terrassen en de afkeer van testevenementen

De Ochtendspits | 21 april

Bert Halm (Eigen Haard) over Amsterdamse woningen

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Podcasts by BNR BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play