BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast De Weg naar een Vaccin Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast De Weg naar een Vaccin Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast De Weg naar een Vaccin Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Infrastructuur

Wegen tijdens avondklok 70 procent minder druk

  • BNR Webredactie
woensdag 3 februari 2021, 8:06

Sinds de avondklok werd ingevoerd is de drukte op de wegen tijdens de uren van de avondklok met 70 procent afgenomen. In het ov is het ruim drie keer zo rustig. Dat blijkt uit data die BNR opvroeg bij locatiedatabedrijf Resono en ov-chipkaartbedrijf Translink.

Verlaten wegen tijdens de avondklok
Verlaten wegen tijdens de avondklokANP / Rob Engelaar

De opgevraagde data hebben betrekking op november, de periode van de aangescherpte lockdown en de laatste weken, waarin we na negen uur 's avonds thuis moeten blijven. De avondklok heeft onmiskenbaar effect op de verkeersdrukte, ziet Remco Bron van Resono. Het laat volgens hem zien dat een harde maatregel met sancties, zoals een avondklok, veel meer effect heeft dan 'dringende oproepen' om thuis te blijven.

Luister terug | Burgemeesters willen vooral duidelijkheid

Op straat in de steden is het 'slechts' de helft minder druk sinds de invoering van de avondklok. Wel valt op dat de meeste mensen al ruim voor negen uur van straat zijn. Overigens is het 's avonds vlak voor het ingaan van de avondklok korte tijd iets drukker dan voorheen. Dat is waarschijnlijk het gevolg van extra verkeer van mensen die nog voor negen uur thuis willen zijn.

Check-ins

Het openbaar vervoer had al weinig klandizie sinds het begin van de coronapandemie, en dat is alleen maar verder afgenomen. Translink, het bedrijf dat de ov-chipkaart uitgeeft, zag het aantal check-ins sinds de invoering van de avondklok kelderen van ruim 500.000 naar amper 160.000 per week in de 'avondklok-uren', na een forse stijging tussen half maart 2020 en half januari dit jaar.

Lees ook | Corné van Zeijl | Coronabelegger kijk eens naar buiten

Of het fors afgenomen verkeer ook substantieel bijdraagt aan het platslaan van het virus, zoals het kabinet hoopt, is nog lastig vast te stellen. Het is immers onduidelijk of mensen elkaar ook daadwerkelijk minder treffen. Ook onder normale omstandigheden zijn er 's avonds en 's nachts minder verplaatsingen - al is daar is nu wel een schepje bovenop gekomen.

AvondklokCoronacrisisCoronavirusInfrastructuurMobiliteitOpenbaar vervoer
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Erik-Jan Vlieger (Herstel-NL): 'Wél politieke druk'

Coronageneratie | Olaf Prinsen, directeur Jeugdzorg Nederland

Topgast | Maxime Verhagen, Bouwend Nederland

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | 15 jaar falen, tóch krediet!

Iedereen moet weer trouw 1,5m afstand houden en handen wassen

De digitale euro zou banken overbodig maken

FOMO en de bitcoin-jojo

S4E169: Laat ‘m staan, of ga op je bek met een oude Amerikaan

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play