Stikstof gooit opnieuw roet in het eten bij uitbreiding snelwegen
Door een nieuwe stikstof-uitspraak van de Raad van State dreigen grote wegenbouwprojecten stil te vallen. Dat bevestigt minister Van Nieuwenhuizen in De Telegraaf.
De Raad van State heeft eind januari al gezegd dat het model dat gebruikt wordt bij het berekenen van de effecten van stikstof in het verkeer maar tot vijf kilometer afstand van de weg rekent, zegt Marieke Kaajan, advocaat bij Envir Advocaten, gespecialiseerd in natuurbeschermingsrecht. Het is volgens de raad helemaal niet zeker dat er vanaf vijf kilometer van de weg geen stikstofdepositie meer terechtkomt. Van Nieuwenhuizen heeft nu 26 weken de tijd gekregen van de Raad van State om dit alsnog uit te leggen.
Luister ook | Bouwend Nederland: verklaar stikstofwet niet controversieel
De uitspraak was niet onverwachts voor de minister en er wordt intussen hard gewerkt aan een nieuw rekenmodel. In juni vorig jaar zei de commissie-Hordijk, die zich bezighoudt met het berekenen van stikstof, al in een advies dat het rekenmodel 'een beetje raar' was.
Hoevelaken en A4 Den Haag
De wegenbouwprojecten waarvan nog besluiten aangevochten kunnen worden, kunnen hierdoor geraakt worden, zegt Kaajan. Besluiten die al genomen en onherroepelijk zijn, kunnen gewoon doorgaan. Van Nieuwenhuizen heeft aangekondigd dat vooral voor de grote tracéplannen voorlopig geen nieuwe besluiten worden genomen. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om het tracé bij Hoevelaken A1 - A28 en de uitbreiding van de A4 bij Den Haag, verkeersaders waar onze economie sterk van afhankelijk is.
Luister terug | Job Dura (topman Dura Vermeer) over onzekere jaren