Infrastructuur28 mrt '21 14:37

NS: Britse activiteiten heroverwegen na coronacrisis

Auteur: BNR Webredactie

Nu het Schotse spoor weer genationaliseerd wordt en ook in Engeland de concessies opnieuw tegen het licht worden gehouden, zal de NS de Britse activiteiten heroverwegen, zegt directeur Marjan Rintel in BNR Zakendoen. De coronacrisis én de Brexit gaan onmiskenbaar gevolgen hebben.

In Engeland wordt hoogstwaarschijnlijk overgestapt op managementcontracten. Dat houdt onder meer in dat je niet meer verantwoordelijk gehouden wordt voor het verlies, maar ook niet voor de winst. 'Dan moet je afwegen of het nog de moeite waard is, en die heroverweging maken we. Als je ergens heel veel tijd en energie in steekt moet je er wel geld mee verdienen. We moeten even precies kijken hoe dat uit gaat pakken. Maar het is belangrijk om eerst uit die crisis te komen.'

Lees ook | Forse ingrepen dreigen in openbaar vervoer

Opgeteld bij de veranderingen als gevolg van Brexit zijn de Britse activiteiten duidelijk minder aantrekkelijk geworden, erkent Rintel. 'Er is op dit moment een hele omwenteling gaande, maar we weten nog niet precies waar we eindigen. Eerst moeten we zien hoe we dit jaar uitkomen en kijken we welke nieuwe contracten we aangeboden krijgen .Op basis daarvan maken we onze afwegingen.'

Infrabeheerder

Daarnaast toont de crisis dat alle ov-partijen eigenlijk alleen met behulp van beschikbaarheidsvergoedingen aan de gang gehouden kunnen worden. Het past in een ouder pleidooi van de NS voor minder marktwerking. 'In Schotland worden openbaar vervoer en infrabeheerder weer bij elkaar gebracht. In Nederland hebben we allang laten zien dat we het hartstikke goed doen. Als je de infrastructuur verder opbreekt, heeft de reiziger daar last van.'

Lees ook | 'Ov-bedrijven houden huidige situatie niet lang vol'

Om Nederland na de coronacrisis naar de volgende fase te brengen zijn forse nieuwe investeringen onontbeerlijk, verduidelijkt Rintel. 'We kunnen nog steeds maar in zesenhalf uur naar Berlijn boemelen. Dat is toch een beetje middeleeuws. Als we serieus zijn met klimaatdoelstellingen, autoluwe steden en de bouw van 1 miljoen woningen, zul je wat moeten doen aan de capaciteit van het openbaar vervoer en daar heb je investeringen voor nodig.'

Gerelateerde artikelen