
Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland (BNL), is het niet eens met de plannen van het PBL. 'We lopen nu al achter met onderhoud. Het PBL zegt zelf ook dat ze niet weten wat de langetermijneffecten zullen zijn, dus het is vreemd dat er vanuit wensdenken voorbarige conclusies worden getrokken. Dus ik zeg absoluut trap niet in de val om nu stil te blijven zitten, want het risico is niet alleen voor de doorstroom van het verkeer maar ook wat betreft de veiligheid heel groot.'
Volgens Verhagen moeten we kijken naar de veiligheid en andere onderzoeken waaruit blijkt dat er toch sprake is van een groei van het aantal verplaatsingen als gevolg van groei van de bevolking, economie en het goederenverkeer. 'In al die scenario's is sprake van meer verplaatsingen. Als je bedenkt dat er nog een miljoen huizen bijkomen, moeten we juist meer investeren dan nu', aldus Verhagen.
Achterstallig onderhoud
We komen op dit moment al in de problemen door achterstallig onderhoud, zegt de voorzitter. 'Allerlei bruggen en viaducten zijn aan het eind van hun levenstermijn en we lopen achter de feiten aan. Als we datzelfde nu doen met investeren in asfalt, is dat vragen om problemen.'
Hoewel mensen meer gaan thuiswerken en op andere tijden naar kantoor gaan om de spits te vermijden, ziet Verhagen toch haken en ogen aan het PBL-plan. 'Uit alle onderzoeken blijkt dat bij bedrijven waar je gedwongen moest thuiswerken en nu weer naar kantoor mag, het contact met collega's het meest wordt gemist. Dat houdt in dat zij alsnog op hetzelfde tijdstip naar kantoor zullen gaan. Ook eet iedereen ongeveer op hetzelfde tijdstip, dus voor het avondspits zal er niet veel veranderen.'
Woningmarkt
Verhagen hoopt niet dat het plan van het PBL werkelijkheid wordt. 'Het is buitengewoon vreemd om het wensdenken leidend te laten zijn, op basis van een onderzoek waarvan ze zelf zeggen dat het veel te vroeg om er conclusies aan te verbinden. Je ziet dat in 2017 de zaak wat betreft woningbouw is stilgevallen, waardoor we nu enorme tekorten hebben. We kunnen wel weer stoppen en dan over twee jaar constateren dat er geen Nederlandse bedrijven meer zijn die het kunnen, en dat zowel het verkeer vastloopt als dat we economisch verlies lijden.' Hij roept het komende kabinet dan ook op om niet in deze 'val' te trappen.
Luister terug | Prorail wil meer investeringen, ondanks PBL-rapport