Infrastructuur9 sep '21 16:27

ProRail wil meer investeringen, ondanks PBL-rapport

Auteur: BNR Webredactie

Ondanks dat meer mensen blijven thuiswerken en er daardoor ook in de toekomst minder vervoersbewegingen zijn, moet er meer geld komen om het spoornetwerk uit te breiden. Dat zegt John Voppen, CEO van ProRail: 'Het huidige spoornetwerk zit op grote delen al aan zijn maximale capaciteit.'

(ANP)

Volgens het Planbureau voor de Leefomgeving zullen er op de lange termijn minder files zijn, omdat meer mensen blijven thuiswerken. Ook zal de drukte in het openbaar vervoer daardoor verminderen. Het PBL adviseert de overheid dan ook om nog eens goed na te denken over geplande miljardeninvesteringen in het wegennet en openbaar vervoer door het veranderde reisgedrag. De ProRail-topman wil met het PBL in gesprek over hun kabinetsadvies. 'Ik denk dat niemand een glazen bol heeft. Wij werken ook met scenario's en wij zien dat we bij alle scenario's toch nog flinke investeringen nodig hebben, om niet vast te lopen in 2035.'

Spoor verbeteren, niet uitbreiden

Voor die periode is er al 20 miljard euro nodig, vindt Voppen. Dat geld is dan niet per se nodig om het spoornetwerk uit te breiden, maar om het juist te verbeteren. 'We willen zoveel mogelijk gebruik maken van het bestaande spoor, maar we willen ook een moderniseringsslag maken om meer treinen over het spoor te kunnen laten rijden', zegt Voppen die onder meer op meer plekken iedere 10 minuten een trein wil laten rijden. 'Dat vraagt veel meer investeringen in de stations. Daar moeten de perrons dan langer en breder worden. Maar ook de energievoorziening moet verbeterd worden, die moet omhoog als er meer treinen gaan rijden.'

Ook voor de verdere toekomst kijkt Voppen naar de verbeteringen die nodig zijn voor het spoornetwerk. Hij zegt dat er onder meer rekening gehouden moet worden plekken waar veel woningbouw verwacht wordt. Daar zou bovenop de 20 miljard euro waar ProRail nu al om vraagt, nog meer geld voor nodig zijn. De topman wil geen specifieke bedragen noemen van de kosten die gemaakt moeten worden om het spoornetwerk tegen die tijd te verbeteren. Wel zegt Voppen dat er 'tientallen miljarden' nodig zijn.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen