Infrastructuur2 okt '21 14:26Aangepast op 2 okt '21 16:59

'Verkeersspreiding noodzakelijk om drukte tegen te gaan'

Auteur: BNR Webredactie

Er wordt niet genoeg gedaan om de reizigersstromen in het verkeer te spreiden, zegt samenwerkingsverband Mobiliteitsalliantie. Volgens het verbond was de filedruk de afgelopen week boven het niveau van dezelfde periode in 2019. Dat komt doordat de positieve effecten van de coronacrisis op mobiliteit verdwijnen en reizigers terugvallen in oude patronen.

De drukte in het verkeer neemt toe nu de coronamaatregelen versoepelen en de samenleving verder opent. Maar het lijkt er volgens Steven van Eijck, voorzitter van de Mobiliteitsalliantie, op dat we niets van de coronacrisis hebben geleerd. Dat zegt hij in een persbericht. Volgens van Eijck geeft de alliantie al langere tijd aan dat een spreiding van de reizigersstromen belangrijk is, maar de kansen daarvoor worden niet genoeg benut.

Luister ook | ProRail wil meer investeren, ondanks PBL-rapport

Er zijn niet genoeg duidelijke afspraken over mobiliteit, vindt de Mobiliteitsalliantie. Dat terwijl eerder al is geconstateerd dat er in de toekomst problemen kunnen ontstaan met verkeer. Het verbond wil ook investeren in de huidige capaciteit van het openbaar vervoer en in onderhoud aan bestaande infrastructuur. Dat is noodzakelijk om het probleem van de verkeersspreiding op te lossen, zegt de alliantie. In de Prinsjesdagstukken wordolgens voorzitter Van Eijck wel gesproken over investeren in de woningbouw, maar niet genoeg over op welke manier mensen de huizen en winkels straks moeten bereiken.

PBL-rapport

In en rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving staat aan de andere kant dat door veranderend reisgedrag, zoals thuiswerken, er op lange termijn minder files zullen zijn. De instantie adviseerde de overheid dan ook om nog eens goed te kijken naar geplande miljardeninvesteringen in het wegennet en openbaar vervoer.

Luister ook | Drukte in verkeer, OV en parkeergarages neemt toe

De Mobiliteitsalliantie en werkgevers- en ondernemersverenigingen VNO-NCW en MKB-Nederland zeggen dat het PBL in het rapport niet alle gegevens heeft meegenomen in de berekeningen. Het gaat dan om een groei van de economie en de bevolking, waardoor de vraag naar openbaarvervoer zal toenemen en er meer verkeer komt.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen