Infrastructuur13 okt '21 15:43Aangepast op 13 okt '21 16:05

Maxime Verhagen: Teleurstellend dat begroting niet rept van infrastructuur

Auteurs: BNR Webredactie en Mark van Harreveld

De Nederlandse overheid moet fors investeren in onderhoud van de bestaande infrastructuur. Dit zegt voorzitter Maxime Verhagen van Bouwend Nederland in BNR Zakendoen. Volgens Verhagen kijkt de politiek te veel naar de hype van de dag. 'Als een aantal bruggen zouden uitvallen, lopen de kosten in de tientallen miljoenen per dag.' Verhagen noemt het teleurstellend en beschamend dat er in de begroting niets over infrastructuur gezegd is.

Luister ook | Topman Boskalis over Van Nieuwenhuizen: gebrek aan daadkracht

'Volstrekt gebrek aan leiderschap'

Verhagen bevindt zich in goed gezelschap. Eerder haalde Boskalis-topman Peter Berdowski hard uit naar de toenmalige minister Cora van Nieuwenhuizen. Hij verweet haar een volstrekt gebrek aan leiderschap en daadkracht. Desgevraagd onderstreept Verhagen dit. 'We komen 1,4 miljard per jaar tekort aan onderhoud, we lopen aan tegen bruggen waar vrachtverkeer nauwelijks overheen komt. We hebben een Haringvlietbrug die twee jaar lang beperkingen heeft qua snelheid en hoeveelheid verkeer: om de doodeenvoudige reden dat er pas over twee jaar geld is voor onderhoud'

Luister ook | Bouwsector: blijf investeren in infrastructuur

Beschamend

Verhagen wijst erop dat veel Nederlandse bruggen uit de jaren '70 stammen en aan vervanging toe zijn. Hij noemt het 'beschamend' dat de belangrijkste verbinding tussen Zuid-Holland en Zeeland het twee jaar lang moet doen met smalle rijstroken waar maar 50 kilometer per uur gereden mag worden omdat het anders niet veilig is.

Verhagen veegt ook de vloer aan met het Planbureau voor de Leefomgeving, dat beweert dat er misschien minder infrastructurele investeringen nodig zijn omdat er meer wordt thuisgewerkt. 'Er is meer capaciteit nodig op zowel openbaar vervoer als op de wegen, we kunnen wel onze kop in het zand steken en achter wensdenken aanlopen: meer dan de helft van de bevolking kan niet thuiswerken. Het is makkelijk om voor bepaalde problemen weg te lopen. Willen we ons economisch verdienvermogen in de toekomst veilig stellen, dan zijn investeringen nodig. We hebben dat niet meer op orde, zowel qua vervanging van bruggen en viaducten als voor onderhoud van de bestaande infrastructuur moeten we meer geld vrijmaken.'

Luister ook | Minder files door verbreding Haringvlietbrug

Uitvallen bruggen kost tientallen miljoenen per dag

Volgens Verhagen tonen verschillende berekeningen aan dat wanneer een aantal bruggen zouden uitvallen, de kosten in de tientallen miljoenen per dag zouden lopen. 'Ik ben ervan overtuigd dat als de Haringvlietbrug in Den Haag had gelegen, de Tweede Kamer sneller gepiept had.'

'Men realiseert zich niet wat er op ons afkomt op het punt van vervanging. Er wordt te veel naar de hype van de dag gekeken en er zijn te weinig langetermijnvisies. Het feit dat we al tweeënhalf jaar lang wachten op een oplossing van het stikstofprobleem geeft ook al aan dat men niet bezig is met het veiligstellen van het toekomstig verdienvermogen.' De voorzitter vindt dat een nieuw kabinet een langetermijnvisie moet ontwikkelen: waar staan we over tien jaar?

Luister ook | Update | Meer geld nodig voor onderhoud infrastructuur

Oplossen woningnood vereist infrastructuur

Ook voor de realisatie van de honderdduizenden woningen om de woningnood op te lossen zijn volgens Verhagen grote investeringen in de infrastructuur nodig. 'Er wordt gebouwd, maar wil je werkelijk die enorme vraag naar woningen oplossen, dan zullen er meer stappen gezet moeten worden dan alleen de afschaffing van verhuurderheffing. Je moet een minister verantwoordelijk maken, je moet zorgen dat er voldoende woningbouwlocaties zijn, dat er infrastructuur - digitaal en weginfrastructuur - wordt aangelegd. Een stad als Almere kan tweehonderdduizend woningen bouwen, maar dan moet er een IJmeer-verbinding komen, in het noorden willen ze honderdduizend woningen bouwen, maar dan moeten ze de Lely-lijn krijgen.'

Luister ook | Woningbouw Almere moet Randstad ontlasten

Gerelateerde artikelen