Dinsdag overhandigt de KNAC een onderzoeksrapport aan de Tweede Kamer, waaruit dit punt moet blijken. Peter Staal, directeur van de KNAC, meent niet dat de waterstofauto beter is dan bijvoorbeeld een elektrische- of hybride auto. Hij ziet wel enkele voordelen: 'Je tankt hem, net als met LPG, binnen een paar minuten vol. En de actieradius is heel erg goed. Je kan op een volle tank zo 650 kilometer rijden en dat is fantastisch', vindt Staal.

Wat echter problematisch is, volgens Staal, is dat er maar 12 tankstations zijn waar er voor personenauto's waterstof getankt kan worden. 'Dat is gewoon te weinig. Iedereen noemt de tankinfrastructuur in ons onderzoek ook het grootste probleem.'
Hick-ups
Ook is er nog schaarste aan waterstof. Voor de productie van het brandstof is er namelijk een grote hoeveelheid elektriciteit nodig, en dat wordt voornamelijk uit kolencentrales gewonnen. Een duurzamere versie - groene waterstof - is al helemaal schaars. Een 'hick-up', volgens Staal. 'Waterstof is nu nog heel inefficiënt. Er zit echter nog een boel in de pijpleiding. Elke dag komen er berichten dat waterstof efficiënter gemaakt wordt, dus het gaat heel hard', meent de autoclubvoorman, die dan weer andere 'hick-ups' ziet voor elektrische auto's. 'Waterstof kan je heel goed opslaan en vervoeren, dat zijn precies twee hick-ups van elektriciteit. En de belasting van het netwerk is bij elektriciteit heel hoog. De groei van elektrische auto;s gaat nu alleen nog meer groter worden, en de druk op het netwerk ook.' Staal wil dan ook dat er gekeken wordt naar alternatieven: 'Waterstof is echt zo'n techniek waarmee je de piekbelasting kan opvangen.'