Infrastructuur23 mei '22 13:26

Verkoop elektrische auto's verdubbeld, maar het moet nog sneller

Auteur: Bram van Eijndhoven

De verkoop van zowel volledige elektrisch aangedreven auto's als plug-in hybrides verdubbelde in 2021 tot 6,6 miljoen. Dat meldt energie-agentschap IEA. Maar volgens bestuurslid van Vereniging Elektrische Rijders Maarten van Biezen doen we nog niet genoeg om onze klimaatdoelen voor 2030 te halen.

De verdubbeling van het aantal verkopen is volgens Van Biezen simpelweg te verklaren doordat steeds meer consumenten geïnteresseerd zijn in elektrische auto's. 'En ook dat er ook steeds meer aantrekkelijke elektrische auto's op de markt komen. Ook de aantrekkelijke fiscale voorwaarden spelen mee. Maar je ziet dat dat in sommige landen al wordt afgebouwd, en het in andere landen echt nog wel nodig is om de doelen te gaan halen.'

Lees ook | World Economic Forum van start, energiecrisis hoog op de agenda

Wat betreft Van Biezen is het zeker in het geval van plug-in hybrides hoog tijd dat we nog eens kritisch kijken naar de fiscale voordelen. 'Die plug-in hybrides zijn behoorlijk zware voertuigen, die voor een groot deel ook niet-elektrisch rijden maar op brandstof, en dan ook nog eens niet zuinig. Dus wat mij betreft moeten we de aandacht op volledig elektrische auto's richten, zeker voor de klimaatdoelen die we ermee hopen te halen.'

Obstakels

Een van de grootste obstakels is volgens Van Biezen dat de groei van elektrische auto's ook gematcht moet worden met de groei van laadinfrastructuur. 'En ik denk dat het belangrijk is dat de groei snel genoeg blijft gaan, dus dat het aantrekkelijk gemaakt blijft worden', aldus Van Biezen. 'Een verdubbeling van de verkopen klinkt heel positief, maar in Nederland zijn we nog niet op schema om onze doelstellingen voor 2030 te halen. Dus daar moeten we nog iets extra's aan doen.'

Lees ook | Nederlands bedrijf maakt stadsautootje met zonnedak

Om die doelstellingen toch te behalen zal de infrastructuur moeten worden verbeterd. 'Maar het heeft ook vooral te maken met het stimuleringsbeleid. Dat stopt in Nederland in 2025, dus er wordt nu gekeken hoe we dat weer op spoor kunnen zetten. In Europa zullen vanaf 2035 geen auto's die po fossiele brandstof rijden meer verkocht mogen worden, in Nederland mikken we op 2030. Duitsland mikt op 15 miljoen verkochte volledig elektrische auto's in 2030, dus ook zij zullen harder moeten gaan dan de Europese regels afdwingen.'

Gerelateerde artikelen