Meer Nieuws2 jan '13 15:42Aangepast op 2 jan '13 21:52

Winkelcentra, houd het centraal!

Auteur: Melvin Captein

De huurprijzen van winkels zijn voor het derde jaar op rij gedaald, met zo'n een tot anderhalf procent. Wat kunnen winkelcentra doen om aantrekkelijk te blijven voor het publiek?

Toine Hooft van het Bureau Stedelijke Planning geeft advies hoe de shop-walhalla's van weleer weer kunnen opbloeien. In winkelcentrum In den Boogaart in Rijswijk vertelt hij verslaggever Elfanie toe Laer hoe noodlijdende winkelcentra het tij kunnen keren.

"Mensen willen functioneel aankopen kunnen doen, maar ook wat kunnen beleven in een winkelcentrum", zegt Hooft. "De winkeliers moeten proberen de verblijftijd van bezoekers te verlengen. Je kunt het winkelcentrum aantrekkelijker maken door te investeren in horeca, een bioscoop of bibliotheek." Sowieso moet er volgens Hooft meer te doen zijn dan shoppen alleen. "Door regelmatig evenementen te organiseren trek je ook meer bezoekers aan."

Kikkers
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want door de economische crisis blijft de hand bij ondernemers en eigenaren vaak op de knip. Volgens Hooft zouden de winkels onderling meer samen moeten werken. "In een winkelcentrum zitten al gauw meer dan honderd ondernemers, een aantal eigenaren en ook de gemeente heeft nog een vinger in de pap. Om al die kikkers in de kruiwagen te krijgen en een gezamenlijke visie voor het winkelcentrum te bepalen is wel een probleem."

Voor winkelcentrum In den Boogaart zou Hooft graag zien dat de zichtbare leegstand wordt aangepakt. "Voor dat soort plekken moet een aantrekkelijke, publieksgerichte invulling komen. Dat kan bijvoorbeeld ook een kunstatelier zijn. Eigenaren moeten zich er bij neerleggen dat ze dan wat minder huurgelden ontvangen."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen