Meer Nieuws13 feb '12 16:46Aangepast op 13 feb '12 17:15

NS en ProRail moeten op de schop

Auteur: Anne-Greet Haars

VVD-Kamerlid Charlie Aptroot wil dat de top van NS en ProRail van bovenaf wordt vernieuwd, te beginnen bij de Raden van Commissarissen. Dat zei hij maandag op BNR.

Hij herhaalde ook zijn pleidooi om het rondje om de kerk nu toch écht in te voeren. Dan krijgt het rijdend personeel, net als bij de regiovervoerders, vaste routes. Zij kunnen dan veel sneller onregelmatigheden opmerken en doorgeven aan ProRail, gelooft Aptroot.

Vorig jaar zei Aptroot dat het beter was als de hele top van de NS en ProRail zou opstappen, omdat ze toen hebben bewezen dat het niet lukt.

"Aan de ene kant is het leuk om gelijk te krijgen, maar echt leuk vind ik het natuurlijk niet. Ik had geen vertrouwen in de NS en ProRail, maar daar stond ik en de VVD alleen in. Nu zie je gevolgen", zei Aptroot op BNR.

Rondje om de kerk
"Ik denk dat we het spoor te ingewikkeld hebben gemaakt. Ik hoor van de machinisten dat ze de vaste routes niet saai vinden, maar juist dat ze het leuk vinden dat ze de klanten en stations leren kennen. Ze merken gelijk of er een probleem op het spoor komt en kunnen dat melden. Het moet meer regionaal worden georganiseerd."

Klantgericht
Ook vindt Aptroot dat de NS en ProRail klantgerichter moeten gaan werken. "Vorig jaar zijn na alle problemen in de winter nog bonussen uitgekeerd aan de directies door de Raad van Commissarissen. Ik vind dat de bedrijven moeten worden opgeschud", zegt Aptroot.

Vernieuwing RvC
"Je kan niet zomaar de directie ontslaan, maar de Raad van Commissarissen zit al tien à elf jaar op dezelfde plaats. We moeten daar beginnen met vernieuwen."

Nieuwe dubbeldekker
De Nederlandse Spoorwegen nemen eind deze maand de eerste Nieuwe Intercity Dubbeldekker in gebruik. Het gaat om een geheel gemoderniseerde versie van de dubbeldeksstoptreinen.

De trein is zuiniger, mooier, moderner en van alle gemakken voorzien. Dit is alles voor een bedrag van 235 miljoen euro. NedTrain in Haarlem renoveert tot medio volgend jaar in totaal 50 van deze treinen.

"Geen treinreiziger zit  te wachten op mooiere treinen. Het belangrijkste is dat de treinen betrouwbaar zijn", legt Aptroot uit.

Luister hier het gesprek tussen Roelof Hemmen en Charlie Aptroot.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen