BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Meer Nieuws

24 mensen aan boord zinkend vrachtschip op de Noordzee

  • Fleur de Bruijn
woensdag 5 december 2012, 21:25 Update: donderdag 6 december 2012, 14:56
Peter Westenberg: " De kans dat we nog levende opvarenden vinden is nihil. Er staat nog steeds een windkracht 6." Kakoulidis, de operational manager van de Griekse eigenaar van de Baltic Ace, zegt tegen BNR wie er allemaal op het schip zaten op het moment van het ongeluk.

Met een vliegtuig en twee helikopters wordt donderdagochtend op de Noordzee verder gezocht naar vermiste opvarenden van het gezonken autovrachtschip Baltic Ace.

Vanuit Scheveningen en Hoek van Holland zijn reddingsboten van de KNRM onderweg. De zoektocht, met onder meer vliegtuigen en helikopters, werd in de nacht van woensdag op donderdag gestaakt, mede door het slechte weer en de ruwe zee.

Inmiddels zijn er vijf doden geborgen. Zes opvarenden van de Baltic Ace worden nog vermist.

Oorzaak onbekend
Peter Westenberg van de Nederlandse Kustwacht: "De oorzaken zijn nog niet bekend. Het zal het scheepvaartverkeer niet bemoeilijken. Er komt scheepvaartbegeleiding rond het wrak, die schepen waarschuwt. In dit geval is het schip vrij snel gezonken, dus het is een vrij uitzonderlijke situatie."

Minimale overlevingskans
Diverse schepen en helikopters zijn de afgelopen nacht urenlang op zoek geweest naar de vermisten. De Kustwacht houdt rekening met de mogelijkheid dat er lichamen in het scheepswrak aanwezig zijn.

Aanvaring
Woensdagavond rond 19.15 uur botste het autovrachtschip de Baltic Ace door nog onbekende oorzaak met het containerschip Corvus J. Dat gebeurde op ongeveer 75 kilometer uit de kust ter hoogte van Goeree-Overflakkee (Zuid-Holland).

De Baltic Ace vaart onder de vlag van de Bahama's en het containerschip Corvus J onder de vlag van Cyprus. De Corvus J heeft nauwelijks schade. Over de bemanning zei de Griekse eigenaar van Baltic Ace, Kakoulidis, eerder vanavond tegen BNR dat het volgens hem om mensen van veel verschillende nationaliteiten gaat. Volgens Kakoulidis is het schip volgeladen met auto's.

Reddingsactie
Na het ongeluk werd er direct een grote reddingsactie op touw gezet, waarbij onder meer schepen van de Koninklijke Marine zijn ingezet en ook boten van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij en meerdere helikopters.

Het ongeluk gebeurde ongeveer 15 kilometer ten zuiden van het begin van de Eurogeul. Dat is de vaarroute die de allergrootste schepen gebruiken om Rotterdam te bereiken. Kleinere schepen varen dichter langs de kust. Er is voldoende ruimte om de plek van de aanvaring te omzeilen.

Kotka en Antwerpen
De gezonken Baltic Ace was woensdag vertrokken uit het Belgische Zeebrugge. De bestemming was Kotka in Finland. Het schip is 148 meter lang en weegt 7787 ton en is in 2007 opgeleverd. De eigenaar is de Griekse rederij Baltic Highway. De Corvus J was onderweg van Schotland naar Antwerpen.

Vaarroutes aangepast
Het Nederlandse deel van de Noordzee is een van de drukstbevaren zeeën ter wereld. Maandag werd bekend dat de scheepvaartroutes op het Nederlandse gedeelte van de Noordzee per 1 augustus 2013 worden aangepast. De IMO (International Maritime Organization) heeft vorige week het plan voor aanpassing van deze routes goedgekeurd. Rijkswaterstaat had dit plan samen met belanghebbenden opgesteld.

Baltic AceCorvus JscheepswrakschipVrachtschip
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Waarom het ene plantje lang en het andere kort is

Opinie | Geen perspectief, geen nood aan krediet

Zelfrijdende auto's zoals Tesla's zitten op een dood spoor

Waarom de Super League zoveel stof doet opwaaien

Topgast | Oud-landbouwminister Cees Veerman

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Podcasts by BNR BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play