Meer Nieuws15 mrt '12 15:45

Een kopje koffie van 8.500 euro

Auteur: Anne-Greet Haars

De grootste vestiging van Europa, een hippe conceptstore en het duurste koffiezetapparaat van de wereld? Dat alles heeft de nieuwe Starbucks op het Rembrandtplein.

De nieuwe Amsterdamse vestiging is vorige week geopend en is alleen al een kijkje nemen waard. De koffietent is mooi ingericht; de bekende Starbucks onderdelen zijn aanwezig in combinatie met Nederlandse tinten. Er hangen Delfts blauwe tegeltjes aan de muur, er is een grote wand met speculaaspoppen en er is een gigantische muurschildering waarop de koffiehandel in de Gouden Eeuw staat afgebeeld. Starbucks noemt dit “Glocal”;  zowel een globale als lokale insteek.

De vestiging is in totaal 430 vierkante meter groot en er is een koffiebar van 17 meter.

Clover
Maar één van de opvallendste onderdelen van de winkel is het koffiezetapparaat, de ‘Clover’. Het apparaat is in 2007 ontwikkeld en is een innovatief ontwerp waarmee een vertrouwd kopje koffie nieuwe lagen en dimensies krijgt. Zowel de aroma, de smaak, body en zuurgraad veranderen door de nieuwe techniek.

Het hete water wordt op een exacte temperatuur en voor een exact bepaalde tijd gemengd met de koffiebonen. Dit wordt allemaal digitaal gecontroleerd, omdat een kleine verandering al een groot effect kan hebben op de uitkomst.

Starbucks is er van overtuigd dat de Clover het beste kopje koffie maakt dat je ooit hebt geproefd. Het kopje koffie wordt in de Amsterdamse vestiging voor je neus klaar gemaakt, maar wel in een aparte hoek. Je betaalt er ook een ander prijsje voor, want het apparaat kost volgens The New York Times 8.500 euro.  

Eigen koffiemachines
Vorige week maakt Starbucks bekend dat ze hun eigen koffiemachine op de markt gaan brengen. Het apparaat heet de Verismo en moet in het vierde kwartaal van dit jaar in de VS en Canada in de winkels liggen.

Conceptstore
Volgens Starbucks moeten we de conceptstore aan het Rembrandtplein zien als een unieke omgeving in een koffiehuis. Starbucks noemt ze ‘design sandboxes’. Voor de bezoeker moet er een bepaald gevoel omhoog komen als ze binnen lopen. De koffiewinkel organiseert er ook artistieke evenementen en bijeenkomsten.

Meer openingen
Er zijn nog meer Amerikaanse ketens die hun weg hebben gevonden naar Amsterdam. Naast de recente openingen van de Apple Store en de Starbucks, komen ook Abercrombie and Fitch en Forever 21 (twee grote Amerikaanse kledingwinkels) binnenkort naar de hoofdstad.

The Bank
De koffietent is gevestigd in de The Bank; het oude gebouw van de Amsterdamsche Bank.

Het voormalig kantoor van de Amsterdamsche Bank is voor een deel in oude glorie hersteld. Het pand is al eerder locatie geworden voor de Marqt, George Deli U.S.A., Wagamama en Ajax Experience. The Starbucks is daar dus nu de nieuwe aanwinst. Later deze maand zal Restaurant Vapiano ook haar duren openen in het gebouw.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen