Meer Nieuws12 mei '12 08:58

Column Ben van der Burg | Game-changers doen niet mee met Idols

Auteur: Melvin Captein

Niet alleen zangtalenten doen mee met Idols. Voor de zogenaamde talenten in het bedrijfsleven organiseert de Intercompany Association (ICA) jaarlijks de Young Professional of the Year verkiezingen.

Dit jaar dingen twintig toptalenten van twintig topwerkgevers mee naar de prijs: jongens en meisjes van onder andere Essent, DHV, KPN, Atos en Accenture zetten hun beste beentje voor. “Het is de kans voor de bedrijven om hun Young Professional letterlijk een gezicht te geven in hun eigen organisatie en naar buiten toe.” Wie schrijft zo’n tekst?

En dan word ik droevig
Verschillende genomineerden van de Young professional of the Year 2012 verkiezingen benaderden me afgelopen week met het verzoek op ze te stemmen.  Nu ze uitverkoren zijn door hun topbedrijf moeten ze campagne voeren om verkozen te worden.

Het thema dit jaar is “Dromen, Durven, Doen”. Ik las de verhalen van de verschillende kandidaten en werd heel droevig.

De toekomst van ons land is in gevaar
Een meisje van Essent droomde eens: “Van energie een ‘high-interest’ product (te) maken en heel veel van de wereld (te) zien.” Een jongen van Accenture droomt van: “Een lange zeiltocht met (zijn) vrouw en twee scheepskatten, af en toe een barre oversteek, vreemde havens en nieuwe ontmoetingen…” Met dit soort dromen verander je de wereld?

Meisje Essent zou minimaal moeten dromen van een samenleving die volledig op duurzame energie draait, daar zou ze slapeloze nachten van moeten hebben, maar dat kun je niet zeggen als Essent medewerker, en daarom weer zo’n halfslachtig cliché. Jongen Accenture, ja, wat moet je daar nu mee?

De zogenaamde Young Professional droomt klein en handelt groot. Het grote handelen zit hem in het kampioen willen worden, door reclame voor zichzelf te maken. Ze halen alles uit de kast om zichzelf goed neer te zetten.

Game-changers dromen groot en handelen klein
De kandidaten van de Young Professional of the Year verkiezingen zijn corporate jongens en meisjes met corporate antwoorden, die corporate handelen en corporate zullen voortgaan. En iedere professional weet dat corporate handelen niet tot game-changing leidt, maar tot het verzetten van de schaakstukken.

De game-changers zijn de jongens en meisjes achter bedrijfjes als Localsensor, Feudelsquare of Repudo. Startups die bezig zijn de wereld over vijf jaar zo te veranderen als Google en Facebook hebben gedaan. Ze dromen meedogenloos groot, maar acteren meedogenloos klein, doordat ze iedere dag op de rollercoaster zitten, hebben ze geen tijd voor fratsen. Alle tijd hebben ze namelijk nodig om te wereld te veranderen.

Ik denk aan de scene in de film The Social Network waarin iedereen tot diep in de nacht aan het snuiven en zuipen is, terwijl Mark Zuckerberg eenzaam achter zijn computer aan het coderen is.

Ik wens alle jongens en meisjes van de Young Professional club succes met hun verkiezing.

----------

Ben van der Burg is ondernemer in optima forma en schuift regelmatig aan bij uitzendingen van BNR (onder meer Zakendoen Met). Voor BNR.nl schrijft hij vanaf februari wekelijks een column. Volg hem op Twitter: @ikbenechtben. Meer columns op BNR.nl lees en luister je hier.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen