
Rederij Costa Crociere maakte zaterdag bekend dat het Amerikaanse bedrijf Titan Salvage de klus mag klaren samen met het Italiaanse Micoperi.
Kwaliteit
De projecten van de zes gegadigden waren allemaal van hoge kwaliteit,
vertelt een technische commissie van de rederij, volgens de website van
de krant la Repubblica. Het voorstel van Titan en Micoperi voldoet
echter het best aan de vereisten, zoals bescherming van het milieu en
het toerisme op het Toscaanse eiland Isola del Giglio.
Mei
Als de Italiaanse overheid instemt, beginnen de werkzaamheden in mei.
Volgens het gekozen plan wordt de Costa Concordia in haar geheel
verwijderd. Titan en Micoperi zorgen ervoor dat het lekgeslagen schip
weer kan drijven, wat naar verwachting 12 maanden gaat duren. De bergers
werken niet vanaf Isola del Giglio, om het toerisme daar niet te
verstoren, maar slaan hun materiaal op het vasteland op in
Civitavecchia.
Berging
De bergers slepen het schip dan naar een haven om het daar te
ontmantelen. Er moet nog een keuze worden gemaakt tussen drie havens die
daarvoor in de race zijn: Livorno, Palermo en Genua. Na de verwijdering
van het schip wordt de zeebodem schoongemaakt en het plantenleven in
het beschermd natuurgebied "hersteld", aldus het plan.
De keuze voor het Amerikaans-Italiaanse plan is mede ingegeven door het voldoen aan hoge veiligheidseisen en de lage risico's voor het milieu, aldus de technici van Costa Crociere die zich bij hun keuze lieten bijstaan door externe deskundigen.
Rots
De Costa Concordia raakte op 13 januari een rots, toen het schip erg
dicht in de buurt van de Isola del Giglio voer. De lichamen van 30
opvarenden werden na de ramp geborgen; twee mensen worden nog vermist.
Smit speelde na de ramp een sleutelrol bij het wegpompen van de grote
hoeveelheden stookolie die in het scheepswrak waren achtergebleven.