Meer Nieuws21 apr '12 10:30

Nederlands merk, minder sterk

Auteur: Bart Tuinman

De meeste grote Nederlandse merken verliezen waarde. Grootste verliezers in de lijst zijn de merken Philips en ING, grootste stijger is het KPN-merk.

Uit een lijst met de vijftig meest waardevolle merken, die merkwaarderingsbureau Brand Ginance Holland voor de tweede keer publiceert, blijkt dat. In de optelsom valt de daling wel mee, dat is te danken aan beursgrootheid Shell, zo schrijft het FD. Dat bedrijf is in haar eentje 3,4 miljard dollar duurder.

Merken
Merken die in minder landen hun geld verdienen dan Shell dalen mee met de waarde van die bedrijven, aldus Marc Cloosterman, directeur van het Britse Brand Finance in Nederland. Gemiddeld komt 15 procent van de bedrijfswaarde uit merken.

De grootste dalers in de lijst zijn de merken Philips en ING, die 2,3 miljard dollar (25 procent) en 1,6 miljard (19 procent) inleveren. De grootste stijger is het KPN-merk. Dat mag 640 miljoen dollar optellen bij de waarde, die uitkomt op 2,7 miljard dollar.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen