Meer Nieuws17 okt '12 19:22

Hoe je een kunstroof voorkomt

Auteur: Fleur de Bruijn

De diefstal van zeven topstukken uit de Kunsthal is aanleiding voor een storm aan kritiek op het museum. Maar nu even praktisch: hoe moet het dan wel?

De directeur van de Kunsthal noemde de beveilig van zijn museum zelf  ‘state of the art’, maar die mening wordt niet door iedereen gedeeld. Beveiligingsexpert van musea Ton Cremers was niet uit de media weg te slaan. Hij roemt de openheid van het museum voor bezoekers, maar noemt dit tevens een zwakke plek van het museum. Hij zei ook letterlijk dat de Kunsthal meer had kunnen doen om de roof te voorkomen.

Topcrimineel
BNR vraagt zich af wat de Kunsthal en andere musea moeten doen om diefstal te voorkomen. “Een museumdirecteur zou zich moeten verplaatsen in een topcrimineel”, zei Leen van der Plas, directeur van Art Secure, woensdag tegen BNR. Volgens hem zou je moeten bedenken hoe een crimineel denkt, dan kun je een roof voorkomen. “De criminele planningcyclus moet je analyseren en kennen.”

Voorspellen
Deze criminele planningcyclus is gemaakt om in de schoenen van de crimineel te staan, legt Van der Plas uit. Zijn methode is gebaseerd op een oude methode uit Israel. Deze methode leert dat criminelen voorspelbaar zijn. “Strafbare feiten hebben een modus operandi. Dat vertalen we naar verdachte indicatoren.” Wat Van der Plas zegt is dat criminelen altijd van te voren een kijkje komen nemen in het museum en dat je als beveiliger aan afwijkend gedrag kunt zien of iemand kwaad in de zin heeft.

“De praktijk leert dat op het moment dat je daar met een doel bent om een inbraak te plannen, je daar bent met een bepaalde spanning en die kun je niet tegenhouden. Dat gedrag moeten beveiligers leren kennen.”

Kunstroof voorkomen
Het analyseren van beelden achteraf is een methode, maar uiteindelijk is het doel om de kunstroof te tackelen, om te voorkomen dat de roof plaats gaat hebben.

En dat het kan, door goede training, leert de roof bij de buren van de Kunsthal, het Natuurhistorisch Museum. De roof van een hoorn van een neushoorn was van te voren bekend. Nu zou je zeggen, waarom is de hoorn dan toch gestolen. “Het was de keuze van de directeur van dat museum om de hoorn te laten hangen omdat deze zo’n belangrijke plaats had in het museum.”

Gerelateerde artikelen