Meer Nieuws16 okt '12 17:45Aangepast op 16 okt '12 18:07

'Kunsthal had extra maatregelen moeten nemen'

Auteur: Pieter van den Akker

Een Picasso, een Matisse, een Gauguin, een De Haan, een Freud en twee Monets. Dat is de kostbare buit van de kunstroof in de Kunsthal in Rotterdam van vannacht. De diefstal is ingeslagen als een bom.

Die laatste woorden zijn opgetekend uit de mond van directeur Emily Ansenk van de Kunsthal. Ook bij het gemeentebestuur van Rotterdam is het hard aangekomen, zegt Ansenk. "Dat heeft ons alle steun toegezegd.''

6 miljoen? 50 miljoen?
Bij de diefstal uit de Kunsthal zijn zeven schilderijen buitgemaakt, waaronder werken van Claude Monet, Pablo Picasso en Henri Matisse. Veilinghuis Christie's in Amsterdam liet eerder weten dat de schilderijen enkele miljoenen waard zijn. "Het kan 6 miljoen euro zijn, maar ook 50 miljoen euro'', schat directeur Jop Ubbens.

Het verzekeren van kunst is voor musea een dure grap. Bart-Jan Kastrop, verzekeringsmakelaar voor grote musea en vermogende families, zegt op BNR dat musea tegenwoordig vooral hun kerncollectie verzekeren. Voor de rest zijn er in sommige gevallen mogelijkheden om de overheid erbij in te schakelen. Daar kan dan een deel van de verzekeringskosten op worden afgewenteld.

"Ik schrok er niet van, absoluut niet", reageert Anton van der Gulik, hoofdredacteur en uitgever van het Kunsttijdschrift Origine, bij BNR op de kunstroof. "Niet dat kunstdiefstal zo vaak voorkomt, integendeel. Maar de Kunsthal is geen echt museum. Ze hebben geen eigen collectie, maar stellen collecties tentoon, die ze over de hele wereld inkopen. Ik kan me indenken dat je dan minder alert bent. Als je permanent een grote collectie in huis hebt, ligt dat anders."

Bezuinigingen
Daar komt nog iets anders bij, dénkt Van der Gulik. "Misschien hebben ze ook te maken met bezuinigingen waardoor bepaalde dingen niet helemaal correct verlopen zoals ze hadden moeten verlopen. Het is natuurlijk ook een gigantisch groot gebouw. Ik denk dat, wanneer je zo'n collectie binnenhaalt zoals ze nu hebben ter gelegenheid van het 20-jarig jubileum, ze toch extra maatregelen hadden moeten nemen. Maar hou me te goede, ik ben er niet geweest."

Kastrop beaamt op BNR niet dat er wordt beknibbeld op beveiliging. "In het algemeen zijn musea zich erg bewust van de risico's. Dus nee, die indruk heb ik niet. In Nederland is het in z'n algemeenheid qua beveiliging goed geregeld."

Verzekering
Het is niet de eerste keer dat een museum in Nederland zo het slachtoffer wordt van diefstal, vertelt Kastrop. Het is volgens hem moeilijk in te schatten wie er moet opdraaien voor de gevolgen van zo'n roof. "Dat kan twee kanten opgaan. Het kan zo zijn dat de privéverzekering daarvoor dekking biedt als het een particuliere collectie bezit, zoals in dit geval. De meeste privéscollecties die wij verzekeren hebben wereldwijde dekking, dus die zijn automatisch verzekerd als ze in het museum zijn."

Hij gaat verder: "Maar het kan ook zo zijn dat het verzekerd is door het museum. Dan valt het onder de museumpolis en geeft het museum een verzekeringscertificaat af, waarin ze aangeven dat het verzekerd is onder hun eigen polis."

Gerelateerde artikelen