Meer Nieuws11 aug '11 13:58

Modemerken onder vuur om killerjeans

Auteur: Laura Walburg

Dolce & Gabbana, Giorgio Armani en Roberto Cavalli liggen onder vuur vanwege het verkopen van gezandstraalde spijkerbroeken.

De Engelse organisatie Clean Clothes Campaign (CCC), waar in Nederland Stichting Schone Kleren onder valt, begon in februari van dit jaar met een campagne om het zandstralen van spijkerbroeken te stoppen.
Silicose
Door de kleding te behandelen met zand, ziet deze er gedragen uit. Maar de grote hoeveelheid silicastof dat vrijkomen bij deze techniek kan bij de fabrieksarbeiders leiden tot de silicose, wat een dodelijke ziekte kan zijn.
In Turkije is het inmiddels verboden om kleding te zandstralen nadat was gebleken dat 46 voormalig zandstralers silicose hadden opgelopen.
Succes
Inmiddels hebben bijna 34.000 mensen de petitie tegen zandstralen ondertekend, en hebben volgens CCC merken als C&A, Levi's en Hennes en Mauritz toegezegd geen gezandstraalde kleding meer te verkopen.
Ook de Italiaanse merken Gucci en Versace reageerden positief op de campagne. Maar Dolce & Gabbana, Giorgio Armani en Roberto Cavalli hebben volgens een woordvoerder van de campagne nog helemaal geen actie ondernomen.
Niet geïnteresseerd
Volgens CCC verdient Dolce & Gabbana speciale aandacht omdat het bedrijf, toen CCC ze op de hoogte stelde van de praktijken, de stichting vriendelijk bedankte, maar meldde niet geïnteresseerd te zijn in het probleem.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen