BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer Nieuws

Luchtvaart bang voor represailles tegen CO2-taks

  • Harmen Simon Teunis
woensdag 22 februari 2012, 16:50

Europese luchtvaartmaatschappijen zijn bang voor de tegenmaatregelen die Rusland, China en Brazilië gaan treffen tegen de Europese CO2-belasting.

Brancheorganisatie AEA noemde het woensdag "onaanvaardbaar" dat haar leden gijzelaars dreigen te worden in een hoog oplopende politieke discussie.

Luchtvaartmaatschappijen die richting EU-landen vliegen, moeten sinds januari betalen per ton CO2 die zij uitstoten. Dat gaat door middel van onderling verhandelbare emissierechten. Verscheidene landen buiten de EU verzetten zich ertegen dat deze Europese vliegbelasting ook aan hun bedrijven wordt opgelegd. Zij waren deze week bijeen in Moskou om een gezamenlijk strijdplan op te stellen.

Extra heffingen voor Europese maatschappijen
Daarbij is onder meer geopperd om Europese luchtvaartmaatschappijen extra heffingen te laten betalen of te hinderen bij het openen van nieuwe routes. Ook zouden landen hun eigen vliegbedrijven simpelweg kunnen verbieden om deel te nemen aan het handelssysteem dat de EU heeft opgetuigd voor emissierechten.

Gevolgen voor Nederlandse bedrijven
Dergelijke maatregelen zullen volgens staatssecretaris Joop Atsma (Milieu) niet zonder gevolgen blijven voor Nederlandse bedrijven. "Ik maak me grote zorgen dat de gevolgen van het ETS onze luchtvaartsector onevenredig hard raken, dat wil ik op alle mogelijke manieren voorkomen", stelde hij. De staatssecretaris zei dat hij zijn zorgen opnieuw gaat aankaarten in Brussel.

De Europese CO2-belasting stuit ook op veel verzet in de luchtvaartbranche zelf, omdat die alleen in Europa geldt en niet wereldwijd. Veel maatschappijen stellen bovendien dat zij al erg hun best doen om de uitstoot van het bekendste broeikasgas terug te dringen. De extra heffing komt ook nog op een moment dat de sector het al moeilijk heeft door de kwakkelende economie en hoge brandstofprijzen.

co2-taksEconomieLuchtvaartVliegtuig
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Liveblog | Noodbevel afgegeven voor Museumplein

'Kappers hebben direct geld nodig'

Opinie | De min is echt groter dan deze 7,6 miljard

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play