Meer Nieuws21 dec '12 14:16

Aspirant-piloten moeten wachten tot na de crisis

Auteur: Harmen Simon Teunis

Leerlingen krijgen geen lening meer voor hun opleiding tot piloot omdat de kans groot is dat ze die niet kunnen terugbetalen. Nico Voorbach, voorzitter van de European Cockpit Association, denkt dat de markt voor piloten weer aantrekt, zodra de crisis is overgevlogen.

De huidige situatie in de markt is reden voor ABN Amro, de enige Nederlandse bank die studentenleningen voor pilotenopleidingen verstrekt, om alleen nog maar leningen af te sluiten met studenten die les nemen bij een school die een baan garandeert, melden insiders.

Voor jongeren die graag als piloot aan de slag willen, lijkt het dus een kwestie van wachten. Want de markt gaat wel weer aantrekken, zegt Voorbach. "Toevallig hebben wij een rapport van vijf jaar gekeden gezien, waarin heel erg gewaarschuwd werd voor een pilotentekort in Europa en de rest van de wereld. Alleen door de economische situatie is er een stagnatie in opgetreden. We verwachten dat het met een paar jaar weer aan gaat trekken"

Overschot
Europa kent op dit moment een overschot aan piloten. Voorbach: "Dat komt door de stagnatie van de luchtvaart. Daarbij zijn de scholen doorgegaan met opleiden. Daar komt nog bij dat in verschillende landen de pensioenleeftijd is opgeschroefd. Alles bij elkaar is de markt in Europa verzadigd."

Voorbach begrijpt dat banken door de tegenvallende verwachtingen voor piloten terughoudender worden met het verstrekken van leningen. “Als jij een schuld hebt van tussen 150.000 en 200.000 euro maar geen baan, wordt het heel erg moeilijk. Ik begrijp dat banken daar moeite mee hebben en de financiering moeilijk terug kunnen krijgen."

Buiten Europa vliegen
Door de problemen in Europa zoeken veel piloten hun heil elders in de wereld. Het vinden van een baan is daar misschien wat makkelijker, maar terugkomen wordt wel ingewikkeld, zegt Voorbach. "Dat geeft wat problemen als je later terug wil komen in verband met veiligheidsonderzoeken die je nodig hebt om te werken als piloot. Uit sommige landen komt geen informatie over de veiligheidsstatus."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen