Meer Nieuws26 apr '12 10:00

Unilever toont goede cijfers

Auteur: Fleur de Bruijn

Unilever is het jaar sterk begonnen. In het eerste kwartaal groeide de omzet met 11,9 procent tot 12,1 miljard euro.

Dat maakte de levens- en wasmiddelenproducent donderdag voorbeurs bekend.

Unilever zag opnieuw een groot verschil tussen opkomende economieën, waar de groei op bijna 12 procent uitkwam, en ontwikkelde markten. Daar groeide de markt met 4,2 procent. “Een sterke prestatie'', aldus de producent van merken als Becel, Knorr en Dove.

Economisch klimaat
De resultaten in de ontwikkelde markten moeten worden afgezet tegen een zwak eerste kwartaal in 2011, “maar zijn gezien het moeilijke economische klimaat en het zwakke consumentenvertrouwen toch bevredigend'', schreef topman Paul Polman in een toelichting.

Hogere grondstofprijzen
Polman liet weten dat het externe macro-economische klimaat lastig blijft en dat de onderneming nog steeds tegenwind voelt door hogere grondstofkosten. “Unilever is wel op schema om dit jaar een bescheiden verbetering van de kernbrutowinstmarge te leveren'', zei Polman.

Prijsverhoging
Alle onderdelen van het concern lieten groei zien. De tak Personal Care liet de omzet met 10,4 procent stijgen. In de levensmiddelentak was de groei met 5,9 procent lager dan bij andere divisies, waarbij vooral de volumegroei met 0,4 procent bescheiden was.

Om de gestegen grondstofkosten te compenseren verhoogde Unilever de prijzen de afgelopen maanden met in totaal 4,7 procent. De sterkste prijsstijgingen werden bij de levensmiddelentak doorgevoerd.


 

Gerelateerde artikelen