Barack Obama was vorig jaar al begonnen met zijn verkiezingscampagne, maar richtte zich tot vandaag met name op potentiële geldschieters.
Obame bezoekt bijeenkomsten in stadions in Columbus (Ohio) en later in Richmond (Virginia). De bijeenkomsten hebben als thema 'Ready to Go'. Beide staten zijn voor Obama ontzettend belangrijk omdat het zogenaamde swing states zijn. Staten waarvan vooraf traditioneel onbekend is wie de grote winnaar wordt. En die dus het verschil maken tijdens de verkiezingen.
Grote vis
De
Obama-campagne heeft in kaart gebracht op welke manier de 270 kiesmannen, die
nodig zijn voor het presidentschap, te winnen. En ook in dat kader is de keuze voor Ohio niet toevallig.
Ohio is een zogenaamde grote vis en geen republikein is in de vorige eeuw in
het Witte Huis gekomen, zonder Ohio aan de haak te slaan. In de peiling staat
Obama nipt voor op Romney in de slag om Ohio.
Romey
Hoewel de verkiezingscampagne voor het grote publiek nog niet begonnen was, had
Obama zijn pijlen de laatste tijd al gericht op Mitt Romney. Volgens persbureau
Reuters uit Obama zijn kritiek in formele en informele situaties en kan dit
wijzen op een aanstaande verkiezingscampagne die lelijk en negatief is. Vrijdag
begon Obama's team al een stortvloed aan negatieve spotjes uit te zenden over
Romney's verleden als opkoper van bedrijven. Doel is Romney af te schilderen
als iemand die niet geeft om de middenklasse.
Jongeren
De
republikeinen beschuldigen Obama van het feit dat hij al langere tijd is begonnen
met zijn verkiezingscampagne; officiële evenementen van het Witte Huis worden
volgens de republikeinen gebruikt.
De president heeft zich de laatste maanden inderdaad nadrukkelijk laten zien aan jongeren, een belangrijke groep tijdens de verkiezingen, hij heeft voorstellen gedaan om de kosten voor studenten te verlagen. Dit geeft ook de campagnemanager van Obama toe aan Reuters: “Terwijl Mitt Romney bezig was om leuk gevonden te worden door Thea Party en beloftes maakte die hij niet na kan komen, zijn wij beziggeweest om de grootste grassroots campagne in de geschiedenis van het moderne Amerika te bouwen.” Een grassroots campaign is term voor politieke processen die aan de basis worden ontwikkeld.
Opiniepeilingen
Barack Obama
neemt het 6 november op tegen de Republikeinse uitdager Mitt Romney, een
mormoonse miljonair. Opiniepeilingen duiden momenteel gemiddeld op een krappe
voorsprong van Obama op Romney: 47 tegen 44 procent. Obama, de eerste
Afro-Amerikaanse president van de VS ooit, wordt volgens opiniepeilers aardiger
gevonden dan Romney. Hij heeft ook meer steun onder vrouwen en kiezers van
Spaanse afkomst. Maar Obama is kwetsbaar als het gaat over economie: de
werkloosheid is 8 procent, wat voeding geeft aan Romney's slogan 'Obama isn't
working'.