BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer Nieuws

Kapitein had bril niet op

  • Bart Tuinman
zaterdag 3 maart 2012, 18:05 Update: zaterdag 3 maart 2012, 18:57

De falende kapitein van het cruiseschip Costa Concordia loodste het schip tegen de rotsen omdat hij zijn bril niet op had.

Kapitein Francesco Schettino vroeg meermalen aan zijn eerste officier om voor hem op de radar te kijken om de route te controleren. Hij had zijn leesbril in zijn hut laten liggen.

De advocaat van de officier Ciro Ambrosio vertelde dat zaterdag tijdens een voorbereidende zitting over de scheepsramp van vorige maand.

Honderden advocaten en overlevenden van de ramp kwamen voor de zitting bijeen in het theater van Grosseto. Schettino liet uit veiligheidsoverwegingen verstek gaan.

Verdenking
De kapitein wordt ervan verdacht verantwoordelijk te zijn voor de dood van 32 van de ruim 4200 opvarenden. Hij zou laf en nalatig hebben gehandeld tijdens de ondergang van zijn schip. Schettino verzweeg de ernst van de situatie tegenover de kustwacht, zei eerste officier Ciro Ambrosio ook.

Schettino zou zijn bemanningsleden opdracht hebben gegeven tegen de kustwacht te zeggen dat de situatie onder controle was, nadat het schip de rotsen had geraakt.

De kapitein zou volgens zijn eerste officier ook hebben getreuzeld met de evacuatie. Hij ging tijdens de ontruiming bovendien zelf van boord in plaats van leiding te geven.

Onduidelijk
Bij de besloten zitting klaagden veel passagiers over de onduidelijkheid na de botsing. Sergio Amarotto (67) wilde weten waarom het een uur duurde voordat het sein voor de evacuatie begon. "Het is niet aan mij om te oordelen, maar niemand had die avond hoeven te sterven. Waarom wachtten ze zo lang?", zei hij. "Schettino deed iets absurds door zo dicht bij de kust te varen. En daarna bleef hij leugens vertellen."

Slachtoffers
Nabestaanden hekelden de trage identificatie van de slachtoffers. Brigitte Litzler verloor haar dochter Mylene (23) en haar vriend Michael. Mogelijk zijn zij bij de stoffelijke overschotten die recent zijn gevonden. De identificatie is echter uitgesteld. "Het is alsof ze voor de tweede keer zijn vermoord", zei Litzler. "Maar we geven niet op. We blijven terugkomen tot we ze terughebben."

De volgende zitting zal op 21 juli worden gehouden. Dan moeten de experts duidelijk hebben wie precies wat heeft gedaan of besloten op de dag van de ramp. Het kan overigens nog maanden of zelfs jaren duren voordat de rechtszaak echt begint.

BeursconcordiaCosta ConcordiacruisecruiseschipFrancesco SchettinoIsola del GiglioItaliëongelukopvarendenschip
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

#25 Mare Nostrum

Opinie | Wachten op de crash

Super Mario gaat Italiaanse toestanden te lijf

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Thierry Baudet en het Neurenberg-tribunaal

Opinie | Het vingerhoedje is half vol

BREEKT | 'Europa moet een vaccinatiepaspoort invoeren'

'Prik iedereen, daarna paspoort'

BNR Zakendoen Energiedebat #2: Duurzame warmte

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play