BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Meer Nieuws

Kapitein ruim 3 uur voor laatste man van schip [update] [video] [slideshow]

  • Saskia van Huijgevoort
zaterdag 14 januari 2012, 9:55 Update: zondag 15 januari 2012, 9:13

De kapitein van het gekapseisde cruiseschip Costa Concordia, ging 3,5 uur voor laatste passagiers al van boord.

Dat heeft de hoofdofficier van justitie van Grosseto zaterdag gezegd tegen het Italiaanse persbureau ANSA.

Kapitein Francesco Schettino verliet het schip al om 23.30, terwijl de laatste reddingsboot met passagiers pas om 03.00 uur 's nachts vertrok. Op zee is het gebruikelijk dat de kapitein als laatste van het schip vertrekt, als deze in nood is.

Schettino is zaterdagavond aangehouden. Hij is al uren ondervraagd.

In totaal zijn er nog 40 passagiers zoek. De hoofdofficier wil hen niet omschrijven als "vermist'' omdat zij mogelijk niet geregistreerd zijn toen zij aan land gingen.

Over het aantal vermisten bestaat sinds het ongeluk grote verwarring. Eerder zaterdag was melding gemaakt van 20 vermisten.

Smit
Bergingsbedrijf Smit is met een lokaal bedrijf betrokken bij het verwijderen van de stookolie, zegt een woordvoerder van baggeraar Boskalis, eigenaar van de berger, zaterdag.

Smit is ook in onderhandeling over de berging van het schip zelf, maar dat heeft nog geen prioriteit. "Eerst moet de milieuschade worden beperkt'', zei de woordvoerder. Op dit moment bekijkt Smit hoe dat het beste kan gebeuren. Er is een beetje olie uit het schip gelekt, maar dat volume is tot nu toe beperkt. Hoe lang de operatie gaat duren, kon de woordvoerder niet zeggen.

Kapitein
Schettino had eerder tegen de Italiaanse tv gezegd dat het stuk rots waar de Costa Concordia vrijdag tegenaan voer, niet op de zeekaart staat. "Dat obstakel had er niet moeten zijn. We hadden genoeg water onder ons moeten hebben'', zei de kapitein.

Volgens inwoners van het eilandje Giglio die de zee rond het eiland goed kennen, is dat niet waar: De rotsen, Le Scole genoemd, staan gewoon op de kaart.

Bemanning
Passagier Giuseppe Lanzafame, die zelf jarenlang heeft gevaren, zegt dat de bemanning aan boord van de Costa Concordia tijdens het ongeluk incompetent was. "Ik heb meteen gemerkt dat het personeel niet voorbereid was'', zei de ex-zeeman. "Zij wisten niet hoe zij de reddingsboten te water moesten laten. Veel van hen konden niet met ons communiceren: buitenlanders die Italiaans noch Engels spraken.''

Op een gegeven moment is Lanzafame dan maar zelf een van de reddingsboten gaan besturen: "Zij waren banger dan wij.''

Onderzoek
De officier van justitie in het Italiaanse Grosseto is zaterdag begonnen met een onderzoek naar de ondergang van het kolossale cruiseschip Costa Concordia voor de kust van Italië.

Het schip kampte volgens Italiaanse media al langer met problemen. Het liep vrijdagavond laat op de rotsen en strandde op nog geen 200 meter van het eilandje Giglio.

De 42 Nederlanders aan boord van schip zijn allemaal veilig, meldde een woordvoerder van alarmcentrale SOS International. Mogelijk waren ook nog Nederlanders aan boord die zelf een reis met het schip hadden geregeld. Het is nog niet duidelijk of dit het geval is.

Drie doden
Bij het ongeluk zijn de drie mensen omgekomen: twee Franse toeristen en een Peruaan. Dat meldde het Italiaanse persbureau ANSA zaterdagmiddag. Tevens werden zaterdagmiddag nog steeds 20 mensen vermist. Enkele opvarenden raakten tijdens het kapseizen van de boot in paniek en sprongen in het ijskoude water. 14 mensen raakten gewond.

De Nederlandse reisorganisaties brengen de gestrande reizigers zo snel mogelijk terug naar huis, de eersten vliegen zaterdagavond al terug vanuit Milaan. Van een aantal ligt het paspoort nog in het schip. Zij krijgen een noodpaspoort van de ambassade in Rome of het consulaat-generaal in Milaan.

Rif
De 290 meter lange Costa Concordia raakte een rif bij het eilandje Giglio. Daarop maakte het schip slagzij en strandde het bij een strekdam. De kustwacht heeft al laten weten dat het cruiseschip niet zal zinken.

Media meldden dat bij de doop van het vaartuig 6 jaar geleden de fles champagne niet brak, wat volgens sommigen het schip ongeluk bezorgt.

"Het was net een scène uit de film Titanic", zei één van de opvarenden.

Een ander beschrijft de sfeer rond het moment van het ongeluk. "We zaten te eten toen de lichten plotseling uit gingen en we een knal hoorden en een krakend geluid. Alles viel van tafel."

<p><iframe frameborder="0" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/ROqWtR4QC2I" style="width: 328px; height: 246px" width="420"/></p>
cruiseschipItaliëongeluk
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update donderdag, dag 92

'Europa staat er heus niet zo slecht voor'

Oekraïne-update woensdag, dag 91

Oerbos gevonden in zinkgat

Magnesium is onmisbaar voor elke sporter

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden