In de nieuwe functionaliteit is ook ruimte om aan te geven sinds wanneer mensen donor zijn, en waarom ze hier voor gekozen hebben. Ook kan een link naar de officiële donorregistratie worden toegevoegd, om andere gebruikers over te halen zich in te schrijven.
Oprichter Mark Zuckerberg ziet zijn netwerksite als een perfect medium om meer aandacht te vragen voor orgaandonatie. "Wij geloven dat door simpelweg mensen te vertellen dat je een orgaandonor bent, de kracht van het delen een belangrijke rol kan spelen", aldus Zuckerberg.
Transplantatie Stichting blij met de aandacht
Janine van Trierum, woordvoerder van de
Nederlandse Transplantatie Stichting, is heel blij met het initiatief van Zuckerberg. "Je ziet welke grote
rol social media spelen bij allerlei zaken. En nu ook in Amerika voor het
onderwerp orgaandonatie. Dat kan alleen maar helpen voor de bespreekbaarheid
van dit maatschappelijke onderwerp."
Van Trierum weet nog niet of er ook een Nederlands vervolg komt op het Amerikaanse initiatief. "Het blijft nog de vraag over hoe en wat in Nederland. Maar belangrijk is dat we dit initiatief in ieder geval van harte ondersteunen."
Succesvol op Hyves
In 2010 had de Nederlandse Transplantatie Stichting ook een campagne op het Nederlandse sociale netwerk Hyves. En die was behoorlijk succesvol. "Die actie heeft uiteindelijk
25 duizend extra donoren opgeleverd. Wat Facebook nu zo bijzonder maakt is dat
het een wereldwijd netwerk is. Dus dit onderwerp zal op wereldniveau zeker een heel
belangrijke stap zijn."
Overigens is het aangeven van een donorschap op Facebook is nog niet hetzelfde als een officiële donorregistratie. "Op het moment dat je overlijdt en je zou geschikt zijn om je organen te doneren, dan kijkt een arts echt alleen maar in het donorregister. Dus dat is de plek om je officiële wil vast te leggen. Het blijft wel een indicatie voor je familie, mochten zij voor de keuze komen te staan, wat jouw wens is", zegt Van Trierum.
Steve Jobs
Zuckerberg zegt dat de dood van zijn vriend Steve Jobs, de co-oprichter van Apple die in oktober overleed aan kanker, één van de drijvende krachten was om Facebook voor dit doel in te zetten. "We hadden nooit kunnen voorzien dat iets wat als een klein netwerk begon, zo'n krachtig medium zou worden dat problemen op kan lossen."