Meer Nieuws4 apr '12 14:25Aangepast op 4 apr '12 15:14

Speechen? Let op je boodschap!

Auteur: Thijs Baas

Afscheidsspeeches, begrafenisspeeches, huwelijksspeeches en bedrijfspresentaties hebben veel dingen gemeen, maar het belangrijkste is dat ze een duidelijke boodschap bevatten.

Op 12 april komt Het Speechboekje uit van speechschrijver Huib Hudig. Hij schreef in het verleden speeches voor onder meer Mark Rutte en Rita Verdonk. In het boek komt hij met enkele belangrijke tips om een speech helder en boeiend te maken. Elke speech moet een duidelijke boodschap hebben, meent Hudig, maar de aard van de boodschap hangt af van het type speech.

Aandacht en sympathie
"Bij iedere speech die je houdt is het belangrijk om de aandacht van het publiek te trekken en vervolgens sympathie te kweken", zegt hij. "Bij een politieke of een zakelijke speech moet je eerst kijken wat nou eigenlijk het probleem, de oorzaken en de oplossingen zijn. Bij de meer persoonlijke speeches is het meer dat je terugblikt, analyseert en vooruitkijkt."

Verrassend
Het begin van het verhaal moet volgens Hudig verrassend zijn, en als je afsluit moet je terugkomen bij waar je mee begon, "de A-B-A". Wie dat allemaal goed kan is Mark Rutte. "Bij speechen gaat het om twee dingen. Aan de ene kant de inhoud van de speech en de manier waarop je het vertelt. En bij Mark Rutte is de presentatie heel naturel en soepel."

Oud-PvdA-leider Job Cohen komt er bij Hudig nog niet zo bekaaid af. "De speech die Cohen hield na het overlijden van Theo van Gogh, komt zeker voor op mijn lijstje met de betere speeches."

Gerelateerde artikelen