Meer Nieuws26 mrt '12 08:26Aangepast op 26 mrt '12 14:58

Column Ewald Theunisse | BHAG

Auteur: Bart Tuinman

Veel organisaties willen een BHAG, het kabinet staat voor een BHAG, de werldeconomie staat voor een BHAG. Begripscoach Ewald Theunisse legt uit wat het is – en waarom BHAGS vaak mislukken.

Ewald Theunisse
Ewald Theunisse

Kent u die afkorting, BHAG? Het staat voor wat in het Engels genoemd wordt: Big Hairy Audacious Goal. In gewoon Nederlands: een groot, woest, gedurfd doel. Meestal is het een synoniem voor een ambitie die weliswaar groots en meeslepend is, maar in de praktijk volstrekt onhaalbaar. Of zoals een goede bekende het ooit uitdrukte: iets dat getuigt van veel moed, maar van weinig inzicht.

Dagelijks worden, overal ter wereld, in allerlei organisaties, met veel aplomb nieuwe BHAGS gelanceerd. Het voltallige personeel wordt bij elkaar geroepen of via video conferencing geïnformeerd over het fantastische doel dat het collectief nu weer gaat nastreven. Waarbij eeuwige roem het deel van alle betrokkenen zal zijn.

Delen van de organisatie, de extraverte dominante types, springen meteen op de banken. Top!, een nieuw plan! Verandering! Uitdaging! Alles wordt beter! Dit zijn de resultaatgerichte en ideegerichte mensen.

Anderen daarentegen fronsen de wenkbrauwen en kijken bezorgd. Ze zien meteen allerlei beren die tussen de droom en de daad in de weg staan: de wetten en de praktische bezwaren.

Dit zijn dan weer de procesgerichte en de mensgerichte mensen.

Met hoeveel glitter, champagne, fraaie vergezichten en wat al meer BHAGS geïntroduceerd worden, ze mislukken bijna altijd. Om de even simpele als treurige reden dat de mensen met de zorgen, de introverte volgers, niet of sterk onvoldoende gehoord worden. Terwijl zij het zijn het die in organisaties het wiel draaiende houden. Zij zorgen dat dingen van A naar Z gebracht worden en dat mensen daarin gemotiveerd worden en blijven. Zij weten dingen die de Luidsprekers in de organisatie vaak niet horen omdat ze vooral zichzelf willen horen.  

Heeft u ook zo’n enorme ambitie en wilt u die nu eindelijk eens echt laten slagen? Geef voordat u een evenementenbureau inhuurt voor de lancering eerst eens de stille denkers de ruimte om er hun hoofd over te breken. De kans bestaat dat de lat wat minder hoog gelegd wordt. Maar de mogelijkheid dat uw organisatie de sprong dan wel succesvol uitvoert, wordt er stukken groter door.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen