
De lekkage volgde op een dag met onstuimige zee met vier meter hoge golven. De vervuiling in het beschermd natuurgebied is met mechanisme middelen ingeperkt en opgeruimd. Dit heeft de president van de regio Toscane zaterdag bekendgemaakt.
Amper bewoog
Het goede nieuws is dat daarbij bleek dat het rampschip maar amper bewoog.
Na de ramp in januari werd gevreesd dat het schip dat vlakbij het eiland Isola
del Giglio op zijn zij ligt, afglijdt naar dieper water. Daarom is het
scheepswrak met 16 stalen kabels in de zeebodem zee verankerd. Die
beveiligingsoperatie was vrijdag klaar, net op tijd voor de storm.
In januari vorig jaar raakte de 290 meter lange Costa Concordia egen een rots. Hierdoor ontstond een scheur lin de bakboordzijde van de romp van het schip, dat hierop zwaar slagzij maakte. Uiteindelijk zijn er 30 lichamen gevonden.
Op 14 januari 2012 werd de kapitein van het schip, Francesco Schettino, aangehouden op verdenking van dood door schuld.
Berging
Het Nederlandse bergingsbedrijf Smit Internationale is eind
januari 2012 begonnen met het verwijderen van de bijna 2500 ton brandstof.
Smit Internationale mag uiteindelijk het schip zelf niet bergen, deze werkzaamheden worden verricht door het bedrijf Titan Salvage en het Italiaanse bedrijf Micoperi. De berging gaat een jaar duren en de kosten worden geschat op 300 miljoen Amerikaanse dollar.