Nieuw30 mei '13 13:32Aangepast op 30 mei '13 16:10

Cybercriminelen zijn op te sporen maar worden niet opgepakt

Auteur: Fleur de Bruijn

Banken hebben vaak aanknopingspunten om de daders van fraude bij internetbankieren op te sporen en leveren de resultaten panklaar aan bij politie. Helaas blijkt er vervolgens onvoldoende capaciteit bij de politie en het Openbaar Ministerie (OM) om deze zaken op te pakken.

Dit stelde de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) donderdag bij een rondetafelgesprek over het betalingsverkeer met de Tweede Kamer.

Vuist maken
Om werkelijk een vuist te maken tegen criminelen die banken en hun klanten aanvallen, moet de capaciteit van de politie en het OM voor deze zaken omhoog. Bij fraude via internetbankieren worden jaarlijks de rekeningen van duizenden consumenten aangevallen. In 2012 is hierdoor voor bijna 35 miljoen euro in de handen van criminelen terechtgekomen, onderstreepte de vereniging van banken.

Henk Nijboer, financieel specialist van de PvdA-fractie,  zei donderdag tegen BNR dat banken het geld van consumenten standaard zouden moeten terugstorten als hun rekening is geplunderd door cybercriminelen. Ook als ze hun computer niet goed hebben beveiligd. “We gaan van fysiek naar digitaal geld en dan worden de risico’s ook groter. Mensen moeten zeker weten dat hun geld veilig is.”

Firewall of virusscanner
Wat de PvdA betreft moeten rekeninghouders zelfs gecompenseerd worden als ze geen firewall of virusscanner op hun computer hebben geïnstalleerd. “Ik vind dat onvoldoende reden om niet te compenseren.”

Banken compenseren slachtoffers nu ook al, alleen doen ze dit volgens Nijboer uit coulance. “Banken bepalen van geval tot geval of ze geld teruggeven. De regels zijn niet duidelijk en dat moet afgelopen zijn", vindt Nijboer.

Als het aan de PvdA ligt, komt er een wet die onder meer de mate van verantwoordelijkheid van banken definieert als ze te maken krijgen met cybercriminaliteit. “Ook moet in de wet worden opgenomen hoe vaak banksystemen mogen uitvallen.”

Hengelen
Fraude met internetbankieren gebeurt vaak door het ‘hengelen’ naar vertrouwelijke gegevens (phishing), of via speciale software die criminelen gebruiken om computers van klanten te infiltreren. Door banken genomen technische maatregelen en campagnes tegen cybercrime hebben inmiddels succes, zegt de NVB. De fraude met internetbankieren is in de tweede helft van 2012 met 60 procent gedaald ten opzichte van de eerste helft van het jaar.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen