Nieuws17 feb '16 12:37

Ook problemen op het spoor met de opvolger van de Fyra

Auteur: Karlijn Meinders

De Intercity Direct, de opvolger van de Fyra, kan bij harde wind van het spoor worden geblazen. En dat is niet het enige probleem rondom de nieuwe trein, ook met het aantal stoelen gaat er iets goed mis.

Foto: ANP
Foto: ANP

Hildebrand van Kuyeren van treinreizingers.nl legt uit dat ook andere treinen last kunnen ondervinden van de problemen die de Intercity Direct heeft met harde wind: "Vorig jaar waren er heel veel incidenten, ruim 230. Ook andere treinen als de Thalys hebben daar last van, want die lopen daardoor vertraging op."

Maatregelen NS
Volgens Ton Boon van de NS, kan het inderdaad beter. "Maar niet alle oorzaken zijn weg te nemen. We zijn niet de beheerder van de infrastructuur. Als ProRail zegt dat er niet gereden mag worden, dan gaat veiligheid voor alles."
 
 
Naast het aantal stoelen zitten
Maar de harde wind is dus niet het enige probleem. Want onlangs meldde de NS dat ze tot tweemaal toe het aantal zitplaatsen in de Intercity Direct verkeerd had berekend. In een debat vanmiddag over het spoor wil D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven van staatssecretaris Dijksma horen hoe dat in vredesnaam mogelijk is.
 
 
 
Sjoemel-stoelen
Volgens Van Veldhoven is het een probleem, omdat de NS afgerekend wordt op de capaciteit. "Kortom: hoeveel reizigers kun je vervoeren? En dat hangt af van het aantal treinen en het aantal stoelen. Dus als je het aantal treinen niet haalt, maar je berekent een paar extra stoelen per trein, dan haal je toch je doelstelling. Dat is handig, want dat scheelt je een dikke boete. Maar als je daarmee fictieve stoelen in je trein plaatst, sjoemel-stoelen, dan ben je de boel wel een beetje aan het opleuken."

Naheffing
Van Veldhoven vindt het goed dat de NS zelf naar voren is gekomen met de fout. "Maar ik vind het niet geloofwaardig dat het een rekenfout was die daarna een systematische fout werd. We willen nu weten of er echt goede controle is op de gegevens die we krijgen van de NS. Dan pas kunnen we kijken of ze aan de prestatie-eisen voldoen. Ik wil weten of ze nu nog wel de minimumeisen halen, hoe wordt voorkomen dat dit nog een keer gebeurt en of er een naheffing wordt gedaan. Omdat ze eigenlijk anders een boete hadden gekregen."

Volgens Ton Boon van de NS had de fout bij de berekening van het aantal zitplaatsen te maken met de berekeningssystematiek.

Gerelateerde artikelen