Nieuws26 mei '15 14:21

Les maakt kinderen minder gevoelig voor reclame

Auteur: Pieter van den Akker

Minder gezeur om speelgoed. Met een nieuwe lesmethode wil de stichting Media Rakkers kinderen weerbaarder maken tegen de verleidelijke boodschappen van de reclame-industrie. Directeur Liesbeth Hop: “Wij vinden echt dat ze daar recht op hebben."

"Er is intussen zo ontzettend veel reclame in de levens van kinderen. Het zit vaak verpakt in spelletjes of ze komen het tegen op straat", vertelt Hop op BNR. "Het is soms heel moeilijk herkenbaar als reclame, dus wat wij belangrijk vinden is dat we bewust maken van wat reclame probeert te doen en dat ze daar zelf controle over houden.”

Niet tegen commercie
Het is ‘helemaal niet’ zo dat ze tegen de commercie is. “Reclame heeft ook een functie. Kinderen kunnen bijvoorbeeld ook tegen ons zeggen: als er geen reclame zou zijn,  zouden we voor niets naar Bart Smit gaan."
 




Vrije keuze

Dan: "Maar wat wij willen bereiken is dat ze niet zomaar meegaan in de de emoties die reclame probeert op te roepen. We willen dat er even een soort pauze is waarin ze zich bewust zijn van de emoties die worden opgeroepen en dat ze daarmee kunnen omgaan, zodat ze een vrije keuzemogelijkheid overhouden.”


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen