Nieuws29 jan '16 14:33

'Kamer wil af van besluit stop spellingscontrole dyslectische kinderen'

Auteur: Judith Laanen

Een meerderheid van de Tweede Kamer wil het besluit van het College voor Toetsen en Examens om dyslectische leerlingen geen spellingscontrole meer te laten gebruiken terugdraaien. Dat zegt PvdA-Kamerlid Loes Ypma op BNR.

Foto ANP
Foto ANP

Dyslectische kinderen in het voortgezet onderwijs mogen bij het aankomende eindexamen geen spellingscontrole meer gebruiken op de computer. Dat heeft het College voor Toetsen en Examens (CvTE) besloten. De regel werd afgelopen najaar stilletjes ingevoerd, tot verbijstering van de Kamer en scholen, schrijft het AD vandaag.

Het CvTE wijzigde de regels, omdat vanaf dit jaar de spellingvaardigheid op aandringen van de politiek in het examencijfer gaat meetellen. Maar dat is niet goed gevallen bij een meerderheid van de PvdA, SP, CDA, D66 en PVV.

CDA: oneerlijk en selectief besluit
"Dit is oneerlijk en nooit de bedoeling geweest van de Kamer'', aldus CDA'er Michel Rog. "We hebben als Kamer gezegd dat het belangrijk is dat  leerlingen goed kunnen spellen. Dat is het ook. Tegenwoordig met al die mobiele apparaatjes kunnen leerlingen moeilijker spellen. Dus dat moet terug in de examens." Voor dyslectische leerlingen wil Rog dat er goede aangepaste examens moeten komen.

 

Het besluit is in oktober vorig jaar doorgevoerd, maar toen trok niemand aan de bel. Maar dat betekent niet dat er niks meer te wijzigen valt, zegt Rog: "Er is altijd wat terug te draaien. De kamer kan de staatssecretaris bijsturen, dat doen we ook met verve." Half februari debatteert de Kamer over passend onderwijs. Rog: "Dan zullen we dit ook aan de orde stellen, want dyslectische leerlingen afrekenen op spelling in een examen, dat is een hele vreemde gang van zaken."

PvdA: meerderheid Kamer voor terugdraaien besluit
PvdA-Kamerlid Loes Ypma denkt dat met het besluit een stap terug in de tijd wordt gezet.

CDA, D66 en SP zijn volgens Ypma voor het terugdraaien van het besluit. "Dan heb ik een Kamermeerderheid. Dat komt omdat we dit allemaal onrechtvaardig vinden. Deze kinderen hebben moeite met lezen en spellen terwijl ze voor andere vakken wel evengoed presteren als hun klasgenoten. Daarom is het gerechtvaardigd dat ze een eerlijke kans krijgen dat hulpmiddel te gebruiken tijdens hun eindexamen."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen