Nieuws17 feb '16 07:50

Veel vragen over kastjes in vrachtwagens voor Belgische tolheffing

Auteur: Karlijn Meinders

De bestellingen van kastjes die vrachtwagenchauffeurs per 1 april aan boord moeten hebben voor de tolheffing in België, komt mondjesmaat op gang.

Foto: ANP
Foto: ANP

Er zijn nu meer dan 100.000 van die On Board Units besteld en 81.000 zijn er al geleverd, blijkt uit cijfers van Viapass, de Belgische instantie die de kilometerheffing coördineert. En die moeten ze wel hebben, zegt Edward Claessens van Viapass:

"Er staan vaste portieken over heel België die vrachtwagens controleren. Er zijn ook mobiele units die rondrijden om vrachtwagens te controleren en de mensen zonder een OBU, of met een fout werkende OBU kunnen beboet worden."

Veel onduidelijkheden
In Nederland heeft 10 procent van de transportbedrijven het inmiddels geregeld, zegt Transport en Logistiek Nederland tegen BNR. Volgens voorzitter Arthur van Dijk heeft Transport en Logistiek Nederland er al best wat energie in zitten.
 
 
"Je moet jezelf bijvoorbeeld registreren, er zijn certificaten van de auto nodig en er zijn verschillende categorieën waarbinnen je kan vallen. Wij gaan onze leden hier natuurlijk mee helpen en er zijn ook Belgische call-centra waar mensen terecht kunnen. De kastjes zijn wel gratis, op een borg van 135 euro na, en worden snel uitgeleverd."

Eurovignet
België stapt nu uit het Eurovignet, dat was bedoeld om zware vrachtwagens extra te belasten. "Wij vinden eigenlijk dat het vignet dan ook wat goedkoper moet worden", zegt Van Dijk. "We zijn bezig om hetgeen dat op België sloeg, terug te laten vloeien naar onze sector. Ik sprak één van onze ondernemers. Het feit dat hij tol moet gaan betalen, gaat hem zeker 60.000 euro per maand kosten. Het is dus ook nog wel een ding dat we wederom een nieuw kastje krijgen, naast de velen die we al hebben, want elk land heeft zo'n beetje zijn eigen systeem."

Gerelateerde artikelen