Nieuws30 dec '15 15:55

Rotterdams openbaar vervoer kan vanaf 2017 zonder subsidie

Auteur: Judith Laanen

Het openbaar vervoer in Rotterdam heeft dankzij het groeiende aantal reizigers en de afname van het aantal zwartrijders vanaf 2017 geen subsidie meer nodig.

Foto ANP
Foto ANP

Het aantal reizigers nam sinds 2012 met vijf procent toe, het aantal zwartrijders ging van 12 procent naar minder dan 1 procent. Dat meldt de NOS. Het plaatsen van toegangspoortjes op stations zorgde voor de afname. Per dag levert dat vervoersbedrijf RET 60.000 euro aan extra inkomsten op.

40 miljoen euro subsidie voor RET
De RET krijgt 40 miljoen euro subsidie voor de exploitatie van het openbaar vervoer van de metropoolregio Rotterdam-Den Haag, maar heeft dat bedrag over een jaar niet meer nodig. Volgens hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft ligt het wel iets ingewikkelder: "Er is vaak weinig bekend over de toeberekende kosten aan het OV", zegt van der Wee. Steden kunnen nog niet volledig zonder subsidie, zegt hij.

 

Kanttekening
Hij durft niet te zeggen welke stad aantoonbaar zonder subsidie rijdt. De tramrails zouden ook bijvoorbeeld door de overheid gefinancierd kunnen zijn. Van der Wee maakt deze kanttekening: "Het gaat in Rotterdam alleen om de tram en de metro, niet om de bus. En het gaat alleen om de exploitatie, niet om de rails." Met andere woorden: uit de opbrengst van de kaartverkoop kan de RET alleen de kosten van het aanbieden van de tram en metro financieren, niet de rails.

OV beter met subsidie?
Zou het openbaar vervoer beter worden als de overheid meer geld toelegt? "De overheid vindt het niet goed als mensen met de laagste inkomens teveel geld zouden moeten betalen. Als we dat principe zouden loslaten, zouden we wel meer openbaar vervoer zonder subsidie kunnen aanbieden, maar dan zou het veel duurder worden."

Op het moment krijgen alle vervoerders subsidie voor het OV, ook mensen die het misschien niet nodig hebben, omdat een relatief kleine groep anders te duur uit zou zijn, zegt Van der Wee. "Wat dat betreft zou het aantrekkelijker zijn om die mensen te subsidiëren die het echt nodig hebben."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen