BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Nieuws

Rotterdams openbaar vervoer kan vanaf 2017 zonder subsidie

  • Judith Laanen
woensdag 30 december 2015, 15:55

Het openbaar vervoer in Rotterdam heeft dankzij het groeiende aantal reizigers en de afname van het aantal zwartrijders vanaf 2017 geen subsidie meer nodig.

Foto ANP
Foto ANP

Het aantal reizigers nam sinds 2012 met vijf procent toe, het aantal zwartrijders ging van 12 procent naar minder dan 1 procent. Dat meldt de NOS. Het plaatsen van toegangspoortjes op stations zorgde voor de afname. Per dag levert dat vervoersbedrijf RET 60.000 euro aan extra inkomsten op.

40 miljoen euro subsidie voor RET
De RET krijgt 40 miljoen euro subsidie voor de exploitatie van het openbaar vervoer van de metropoolregio Rotterdam-Den Haag, maar heeft dat bedrag over een jaar niet meer nodig. Volgens hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft ligt het wel iets ingewikkelder: "Er is vaak weinig bekend over de toeberekende kosten aan het OV", zegt van der Wee. Steden kunnen nog niet volledig zonder subsidie, zegt hij.

 

Kanttekening
Hij durft niet te zeggen welke stad aantoonbaar zonder subsidie rijdt. De tramrails zouden ook bijvoorbeeld door de overheid gefinancierd kunnen zijn. Van der Wee maakt deze kanttekening: "Het gaat in Rotterdam alleen om de tram en de metro, niet om de bus. En het gaat alleen om de exploitatie, niet om de rails." Met andere woorden: uit de opbrengst van de kaartverkoop kan de RET alleen de kosten van het aanbieden van de tram en metro financieren, niet de rails.

OV beter met subsidie?
Zou het openbaar vervoer beter worden als de overheid meer geld toelegt? "De overheid vindt het niet goed als mensen met de laagste inkomens teveel geld zouden moeten betalen. Als we dat principe zouden loslaten, zouden we wel meer openbaar vervoer zonder subsidie kunnen aanbieden, maar dan zou het veel duurder worden."

Op het moment krijgen alle vervoerders subsidie voor het OV, ook mensen die het misschien niet nodig hebben, omdat een relatief kleine groep anders te duur uit zou zijn, zegt Van der Wee. "Wat dat betreft zou het aantrekkelijker zijn om die mensen te subsidiëren die het echt nodig hebben."

BezuinigingenEconomieOpenbaar vervoerOVretRotterdamVervoer
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Liveblog | VK hoopt in maart te versoepelen

Duitse economie krimpt minder sterk dan verwacht

'Hema heeft problemen over zichzelf afgeroepen'

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play