Nieuws28 dec '15 15:49

Docenten lopen achter in digitale ontwikkeling

Auteur: Didi Levison

"Help, mijn docent is een digibeet!" Wie zich daarin herkent, kan vanaf vandaag bellen naar een meldpunt van het LAKS. Want het is ernstig gesteld met de ICT-kennis van de gemiddelde docent.

Leerlingen met laptop. Foto: ANP
Leerlingen met laptop. Foto: ANP

Andrej Josic, voorzitter van scholierenorganisatie LAKS heeft een paar voorbeelden van vragen waar docenten mee rond lopen:

- Waar zit de volumeknop van de speaker?
- Hoe speel ik een Youtube-video af?
- Hoe werkt het digibord?
- Hoe neem ik een digitale toets af?

En dit veroorzaakt natuurlijk ellende bij de leerlingen. Want als een docent voorafgaand aan een digitale toets er niet uitkomt hoe hij de oefeningen moet opstarten loopt zo’n toets heel erg uit. Of als een docent een Youtubevideo ter illustratie van de lesstof wil gebruiken maar je zit met 30 leerlingen naar een minimaal scherm te staren steek je er ook niet al te veel van op.

 

Kunnen leerlingen anno 2015 hun digibete docent dan niet een handje helpen? Dat vindt Laks geen goed idee. “Docenten zouden niet afhankelijk moeten zijn van leerlingen bij het uitvoeren van digitale activiteiten in de les”, zegt Josic.

De enige oplossing lijkt daarom: docenten moeten terug de schoolbanken in.

Ook iemand uit het onderwijs opgeven voor een digitale opfriscursus? Op laks.nl vind je het aanmeldformulier.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen