BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Nieuws

Flitsapparatuur van de politie deugt al jaren niet

  • BNR Webredactie
maandag 25 januari 2016, 13:13
Redacteur Dave Krajenbrink over de geschiedenis van defect flitsapparatuur.

De flitsapparatuur van de politie deugt niet. Dat zeggen verkeersagenten zelf. Politievakbond ACP wil daarom voorlopig stoppen met radarcontroles. De fouten met de flitsapparatuur van de politie zijn al jaren een probleem.

Foto: ANP
Foto: ANP

Toch blijven de korpsleiding en de minister doof voor die geluiden. Redacteur Dave Krajenbrink dook de archieven in. "Al in 2010 werden de eerste zaken tegen fout geflitste snelheidsovertredingen al gevoerd. Soms met succes. In 2010 werd een vrouw vrijgesproken van twee snelheidsovertredingen omdat de meting ongeldig bleek. Zij zou dan 90 kilometer per uur gereden hebben waar 50 is toegstaan. Maar vaak gaat de rechter er ook vanuit dat de radarapparatuur goed werkt. Ik sprak vanochtend met advocaat Clemens Meertens, die zegt de afgelopen jaren regelmatig van dit soort zaken te hebben gevoerd.

Problemen
Krajenbrink legt uit waar het dan misgaat met de apparatuur: "Radarbundels van de flitsapparatuur kunnen reflecteren tegen andere voertuigen die op hetzelfde moment langs rijden. Dat veroorzaakt dan de fout. Als een bus of een vrachtwagen met 240 wordt geflitst, dan ziet de politie meteen dat daar iets niet in de haak is. En dan halen ze die boete meteen uit het systeem. Maar bij personenauto's is dat vaak veel minder duidelijk. Vaak denken bestuurders ook, ja mischien heb ik wel net voor het eind van de bebouwde kom het gas ingetrapt en 80 gereden in plaats van 50."

Nu pas
De reden dat er nu pas aan de bel wordt getrokken, zou te maken kunnen hebben met de zaken die hierover al gevoerd zijn. Gerrit van der Kamp, voorzitter van politiebond ACP die deze zaak vanochtend in het AD naar buiten bracht: "Politiemensen zijn verantwoordelijk voor de juistheid van het proces verbaal, als daarin iets niet klopt, worden zij daar op aangesproken door de rechter."

Bewijs
Als je wilt bewijzen dat jij als bestuurder niet degene bent die te hard reed, kun je de flitsfoto opvragen van een ander voertuig. Maar dat is niet zo makkelijk, vertelt Krajenbrink. "Probleem is dat de politie alleen jouw eigen flitsfoto wil geven. Nu kun je op basis van de Wet Openbaarheid van Bestuur uiteindelijk wel die foto's opvragen. Maar ja dat is wel een hoop gedoe, voor een snelheidsovertreding die je niet hebt gemaakt."

Opheldering
De VVD en SP willen nu opheldering. Krajenbrink: "Van zowel minister Van der Steur van Veiligheid en Justitie, als minister Schultz van Infrastructuur. De SP is overigens geen voorstander van het opschorten van die radarcontroles. De partij vreest dat mensen dan ongegeneerd het gas in gaan trappen. De VVD wil dat dit zo snel mogelijk wordt opgelost."

flitsapparatuurradarcontrolesnelheidsovertredingVerkeer
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Twitter gaat na Trump in de aanval met betaalde abonnementen

Opinie | VS kruipt omhoog, China stagneert

Miljoenenschandaal bij landsadvocaat

S4E170: Als je te vroeg tankt, tank je altijd te vaak

Boekenclub: hoe creëer je psychologische veiligheid?

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play