Nieuws22 dec '15 07:00

'Slaapverbod vrachtwagenchauffeurs haalt flexibiliteit uit sector '

Auteur: Karlijn Meinders

Vanaf januari gaat Duitsland een slaapverbod voor chauffeurs handhaven. Volgens TLN moeten we oppassen dat Europese vrachtwagenchauffeurs daardoor straks niet massaal op Nederlandse parkeerplaatsen overnachten.

Arthur van Dijk, voorzitter van Transport en Logistiek Nederland: "Wat we zien is dat er nu vier lidstaten in Europa dat verbod handhaven: België, Frankrijk, Oostenrijk en nu komt Duitsland daarbij. Dat haalt totaal de flexibiliteit uit onze sector. Wij zijn er wel op tegen dat chauffeurs maandenlang in een vrachtwagen leven, maar wat er nu gebeurt is dat er een lappendeken aan regels ontstaat. Het is voor ons bijna onmogelijk om ons daaraan te houden."

Eenduidig
Wat er zou moeten gebeuren is dat we in Europa een eenduidige interpretatie hebben van de regelgeving, meent Van Dijk. "Die rij- en rusttijden regelgeving is zo ingewikkeld, je moet bijna hogere wiskunde gestudeerd hebben om het te kunnen begrijpen. Wij vinden dat je op zijn minst drie weken in Europa zou moeten kunnen rondrijden met een normale rustperiode, maar nog belangrijker vinden we dat alle landen in Europa zich op dezelfde manier aan de regelgeving moeten houden."

Voorzieningen
Er zijn te weinig kwalitatief goede voorzieningen, vervolgt Van Dijk. "Wat we nu zien, bijvoorbeeld in België, waar ook zo'n verbod is ingevoerd, is dat chauffeurs even de grens over gaan en parkeren in Zeeuws Vlaanderen. Met als gevolg situaties die we niet willen aan de Nederlandse grens. Het laatste wat we willen is dat Nederland daar dan weer actie tegen gaat nemen.

Veiligheid
De oplossing zit hem in betaalbaarheid, maar ook veiligheid. "We hebben parkeerplekken nodig waar voorzieningen als douches en toiletten zijn en de veiligheid is gewaarborgd", zegt Van Dijk. "Een chauffeur wil niet graag zijn auto alleen laten, helemaal als de lading kostbaar is. In Frankrijk mogen chauffeurs niet meer slapen in hun cabine. boetes bij overtreding kunnen oplopen tot 30.000 euro of één jaar gevangenisstraf. Dat is buitenproportioneel."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen