BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Nieuws

'Slaapverbod vrachtwagenchauffeurs haalt flexibiliteit uit sector '

  • Karlijn Meinders
dinsdag 22 december 2015, 7:00
Van Dijk: "Wat we nodig hebben: een eenduidige regelgeving, uitleg van de regelgeving en bewaakte, betaalbare voorzieningen."

Vanaf januari gaat Duitsland een slaapverbod voor chauffeurs handhaven. Volgens TLN moeten we oppassen dat Europese vrachtwagenchauffeurs daardoor straks niet massaal op Nederlandse parkeerplaatsen overnachten.

Arthur van Dijk, voorzitter van Transport en Logistiek Nederland: "Wat we zien is dat er nu vier lidstaten in Europa dat verbod handhaven: België, Frankrijk, Oostenrijk en nu komt Duitsland daarbij. Dat haalt totaal de flexibiliteit uit onze sector. Wij zijn er wel op tegen dat chauffeurs maandenlang in een vrachtwagen leven, maar wat er nu gebeurt is dat er een lappendeken aan regels ontstaat. Het is voor ons bijna onmogelijk om ons daaraan te houden."

Eenduidig
Wat er zou moeten gebeuren is dat we in Europa een eenduidige interpretatie hebben van de regelgeving, meent Van Dijk. "Die rij- en rusttijden regelgeving is zo ingewikkeld, je moet bijna hogere wiskunde gestudeerd hebben om het te kunnen begrijpen. Wij vinden dat je op zijn minst drie weken in Europa zou moeten kunnen rondrijden met een normale rustperiode, maar nog belangrijker vinden we dat alle landen in Europa zich op dezelfde manier aan de regelgeving moeten houden."

Voorzieningen
Er zijn te weinig kwalitatief goede voorzieningen, vervolgt Van Dijk. "Wat we nu zien, bijvoorbeeld in België, waar ook zo'n verbod is ingevoerd, is dat chauffeurs even de grens over gaan en parkeren in Zeeuws Vlaanderen. Met als gevolg situaties die we niet willen aan de Nederlandse grens. Het laatste wat we willen is dat Nederland daar dan weer actie tegen gaat nemen.

Veiligheid
De oplossing zit hem in betaalbaarheid, maar ook veiligheid. "We hebben parkeerplekken nodig waar voorzieningen als douches en toiletten zijn en de veiligheid is gewaarborgd", zegt Van Dijk. "Een chauffeur wil niet graag zijn auto alleen laten, helemaal als de lading kostbaar is. In Frankrijk mogen chauffeurs niet meer slapen in hun cabine. boetes bij overtreding kunnen oplopen tot 30.000 euro of één jaar gevangenisstraf. Dat is buitenproportioneel."

MobiliteitParkerenslaapverbodTLNvrachtwagenchauffeurs
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Update | Meer fietsers omgekomen in het verkeer

Keren reizigers weer massaal terug in het OV?

Duizenden reizigers wachten nog op vouchergeld

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Hoe Tjeenk Willink zijn sublieme strategie uit 1994 opnieuw toepast

15 april | De overlast van Schiphol na corona

Opinie | Hoe dan ook komen de mooie cijfers

Hoe onderscheid je een aardbeving van een naschok?

Veel sesamzaad bevat kankerverwekkend gif

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Podcasts by BNR BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play