BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Nieuws

Zit er IS-benzine in Nederlandse auto's?

  • Judith Laanen
donderdag 17 december 2015, 20:48

BNR zocht vandaag in drie stappen uit of er een kans bestaat dat olie uit het kalifaat bij onze tankstations terecht kan komen.

Foto ANP
Foto ANP

Ondanks steeds meer bombardementen op olievelden en konvooien blijft de brandstof één van de belangrijkste inkomstenbronnen van IS.

Doortrapt
Midden-Oosten-correspondent Remco Andersen zegt dat er volgens onderzoekers en lokale handelaren in IS-gebied ongeveer 34.000 tot 45.000 olievaten per dag uit olievelden in handen van IS komt, waarvan ze 60 procent voor eigen gebruik houden en 40 procent verhandelen over de grenzen van IS-gebied.

Een deel van die olie koopt het Syrische regime op. Een "symbiotische relatie", volgens Andersen.

 

Wat IS daarmee verdient gaat naar de strijd die ze voeren tegen ándere tegenstanders van het Syrische regime, zoals reguliere rebellen en de Koerden. "Het is allemaal heel doortrapt", zegt Andersen.

Een ander deel kan daarna bijvoorbeeld door lokale maffia Turkije binnenkomen, zegt Andersen. Volgens hem houdt de Turkse regering bewust een gedeelte van de grens met Syrië open omdat ze de rebellie niet willen afknijpen. "Het is een schimmige wereld van tussenpersonen die olie doorvoeren naar mensen die misschien doen alsof ze niet weten waar de olie vandaan komt."

Kans op IS-olie bij Nederlandse benzinepomp?
René Peters, olie- en gasexpert bij TNO, zegt dat de olie die de grens over gaat verwaarloosbaar is: "Het gaat om kleine hoeveelheden, zo'n 40.000 vaten per dag. Dat is op de wereldproductie van meer dan 90 miljoen vaten verwaarloosbaar."

Volgens Peters is het belangrijk onderscheid te maken in olie en geraffineerde producten zoals benzine of diesel.

 

Ook ruwe IS-olie, die toch op de vrije markt verhandeld kan worden, zien we niet zo snel in Nederland. Ook hier speelt de lokale vraag een grote rol, zegt Peters. En: het is te duur om de olie naar Europa te vervoeren en levert hier waarschijnlijk minder op dan dat de IS-oliehandelaren er lokaal voor kunnen krijgen.

Pomphouders weten herkomst olie niet
Ewout Klok, voorzitter van De Vrije Pomp, de vereniging van onafhankelijke pomphouders, zegt dat je als pomphouder geen zicht hebt op de herkomst van de olie.

 

De Vrije Pomp koopt olie in in het ARA-gebied: "Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen. Daar staat een groot depot waar we benzine uithalen. Van de herkomst hebben we geen idee." Verschillende leveranciers lossen verschillende benzines in één tank. "Benzine is benzine. Als je het eruit haalt, wordt er iets aan toegevoegd waardoor het een specifiek product wordt", zegt Klok.

Klok zegt niet te hoeven weten of er in Nederland IS-olie in de pomp zou zitten. "Als we het weg zouden halen ten bate van de financiering van IS, dan was het een ander verhaal. Maar dat is niet zo. Het is echt een heel klein deel van die grote plas die wij verhandelen."

Veiligheidsraad
Later vandaag komen de ministers van Financiën van de landen in de Veiligheidsraad bij elkaar. Zij willen ervoor zorgen dat IS nergens meer geld mee kan verdienen, dus ook niet met de verkoop van olie.

AutobenzinebenzineprijsBeursEconomieISISISkalifaatOlieOlieprijs
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Liveblog Corona | Nederland begint prikken met Janssen-vaccin

Investeerders pompen 850 miljoen in start-ups

21 april | Kabinet versoepelt, tegen advies OMT in

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Geen perspectief, geen nood aan krediet

Vertraging woningbouw dreigt na uitspraak Raad van State

Opinie | Poetin tegen de mat

De Ochtendspits | 21 april

BREEKT | 'De halfzachte keuzes van kabinet maken niemand blij, beter hadden ze écht gekozen'

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Podcasts by BNR BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play