
Deze associatie bestaat uit Air France-KLM, Lufthansa, International Consolidated Airlines, het moederbedrijf van onder meer British Airways en low-cost-carriers Ryanair en EasyJet. Ze willen dat de tarieven van de grootste Europese luchthavens fors verlaagd worden, om zo de hevige concurrentiestrijd met de maatschappijen uit de Golfstaten aan te kunnen. Volgens dit nieuwe luchtvaartverbond zijn die tarieven de laatste tien jaar met 90 procent gestegen, terwijl de ticketprijzen met 20 procent zijn gedaald.
Een stevige lobbyclub
Airlines for Europe zegt de pijlen te
richten op de Europese Comissie in Brussel om de lasten van de luchtvaartmaatschappijen
te verlichten. De Eurocommissaris voor Transpost heeft al gezegd dat hij
positief is over dit nieuwe verbond.
Ook Frank Allard, voorzitter van de vereniging van luchtvaartmaatschappijen in Nederland, BARIN, staat volledig achter de samenwerking: “Je kunt het niet genoeg benadrukken op dit moment: Luchtvaarttarieven moeten omlaag om concurrerend te worden.”
Volgens Allard gaan de tarieven voor iedereen omlaag. “De huidige tarieven zijn nog steeds te hoog. De verlaging wordt toegepast doordat er meer passagiers vervoerd zullen worden.” Daarbij verwijst hij naar de niet-Europese luchtvaart: “Bij luchthavens in andere delen van de wereld zijn de tarieven al veel lager omdat er efficiënter geopereerd wordt.”
European
Aviation Summit
Vandaag vindt het evenement 'European
Aviation Summit' plaats op Schiphol waar de Europese Unie praat over pijnpunten
in de Europese Luchtvaart. Dit is het eerste evenement wat Nederland
organiseert als voorzitter van de Europese Unie.