BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Nieuws

Dieselgate houdt Volkswagen nog zeker tot volgend jaar bezig

  • BNR Webredactie
donderdag 10 december 2015, 15:57 Update: donderdag 10 december 2015, 16:29

Het onderzoek naar het gesjoemel met de uitstoot van dieselauto's van Volkswagen duurt nog zeker tot volgend jaar. Er zijn 450 interne en externe experts bij het onderzoek betrokken.

Dat heeft president-commissaris Hans Dieter Pötsch van Volkswagen gezegd op een persconferentie op het hoofdkantoor in Wolfsburg. Volgens Pötsch is een relatief kleine groep werknemers betrokken geweest bij de fraude. Degenen die verantwoordelijk zijn zullen worden gevonden en aangeklaagd, verzekerde hij. "We zullen niet rusten totdat de schuldigen zijn gevonden. Er wordt niks onder het tapijt geveegd." Negen managers zijn inmiddels geschorst in verband met de zaak.

Defensief
Volgens correspondent Derk Marseille probeert Volkswagen het schandaal kleiner te maken. "Uit de eerste resultaten van het interne onderzoek zou blijken dat er niet bewust door het VW-concern op grote schaal gemanipuleerd is. VW wijt het aan fouten van enkele individuele medewerkers. 450 interne en externe onderzoekers zijn bezig met de zaak. Ze hebben laptops, usb-sticks en telefoons in beslag genomen."

Maatregelen
Het Duitse autoconcern neemt maatregelen om ervoor te zorgen dat de fraude nooit meer kan gebeuren. Volgens de voorzitter van de Raad van Toezicht van Volkswagen worden IT-systemen geïnstalleerd die de interne procedures strenger moeten maken. Het schandaal werd veroorzaakt door een reeks fouten, aldus Pötsch, die diepe spijt betuigde over de kwestie.

Terugroepactie
Vanaf januari 2016 komen in Europa eerst de auto's met een 2.0 liter Turbo Diesel Injection (TDI) in aanmerking voor een update, die ingreep duurt rond de 30 minuten. Vanaf het tweede kwartaal krijgen de 1.2 liter TDI’s een reparatie; de 1.6 liter auto’s volgen in het derde kwartaal. Over een Amerikaanse reparatie-actie wordt later pas meer bekend, omdat die door strengere regels ingewikkelder is.

Vertrouwen
De belangrijkste prioriteit en uitdaging van het Duitse autoconcern is nu het terugwinnen van vertrouwen, stelde Pötsch. Sinds het schandaal in september aan het licht kwam is Volkswagen door "een ongekende periode" van turbulentie gegaan, stelde de bestuurder. Hij denkt dat het verdedigen van het marktaandeel van het grootste autoconcern van Europa "niet makkelijk" zal zijn in de nasleep van de dieselfraude waarbij wereldwijd 11 miljoen auto's zijn betrokken.

Verandering
Bestuursvoorzitter Matthias Müller zei donderdag dat Volkswagen het schandaal ziet als een katalysator voor verandering, die het bedrijf nodig heeft. "We zullen niet toestaan dat deze crisis ons verlamt.''

 

Lees hier de persverklaring van Volkswagen AG.

AutoCO2-uitstootDieselgateNationale AutoshowTrafficVolkswagen
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Het afscheid van Joop Donkervoort

Auto-Update | Joop Donkervoort stopt

Maakbedrijven vrezen verlies r&d-budget

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play