BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Nieuws

Geen 'plat vermaak' meer op de publieke omroep

  • Madelon Meester
dinsdag 25 augustus 2015, 13:16 Update: dinsdag 25 augustus 2015, 13:56
"Geen plat amusement meer op de publieke omroepen. Kernpunten zijn: cultuur, educatie en informatie."

De publieke omroep moet 'plat amusement' de deur wijzen. De omroepen moeten zich richten op cultuur, educatie en informatie. Dat stelt staatssecretaris Sander Dekker, die vandaag zijn nieuwe mediawet presenteert.

Bijdrage: Jeroen Stans

Amusement is al op de commerciële zenders te zien, dat hoeft de publieke omroep volgens Dekker niet 'dunnetjes over te doen'. Vorig jaar werden de contouren van de nieuwe mediawet al duidelijk. Toen stelde Dekker dat voor programma's als Ranking the Stars en Bananasplit geen plek meer is op de publieke netten.

Champions League
Voor grote sportevenementen als het WK atletiek is wel ruimte. Dekker: "Want sport is meer dan plat amusement." Maar om het verlies van de uitzendrechten van de Champions League bij de NOS heeft Dekker geen traan gelaten: "Op zich vind ik het helemaal niet erg dat het Champions Leaguevoetbal verplaatst is naar SBS6. De publieke omroep kan met het uitgespaarde geld andere mooie programma's maken. Dat is een goeie ontwikkeling."

Jonge kijkers
Om ook in de toekomst relevant te blijven, moet de publieke omroep zich volgens Dekker richten op drie kerntaken: educatie, informatie en cultuur. Daarmee moeten ook jongere kijkers worden getrokken. Dat blijkt nu een groot probleem. Uit Amerikaans onderzoek bleek onlangs dat mensen tot 34 jaar de tv massaal hebben afgedankt. Zij kijken programma's uitgesteld terug via internet, of hebben de tv ingeruild voor Netflix of HBO.

Maar volgens Dekker zijn jongeren geen verloren doelgroep voor de publieke omroep: "Ik geloof dat je jongeren ook kunt trekken en kunt boeien met meer dan alleen maar plat amusement." Alleen, zo vult de staatssecretaris aan: "Moet het wel op een manier die jongeren aanspreekt."

Somber
Overigens ziet staatssecretaris Dekker het somber in voor de tv. "Ik denk dat de televisie zoals we die kennen, zijn langste tijd heeft gehad." Om niet weggevaagd te worden, moeten de publieke omroepen veel meer 'on demand dingen aanbieden op het internet'.

BezuinigingenMediawetpublieke omroepSander Dekker
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update woensdag, dag 84

Saudi-Arabië koopt zich voor miljarden in bij Nintendo

#63: RePowerEU: 300 miljard euro om voor 2030 van het Russische gas af te komen

Maarten van Beek (ING) over hoe je je personeel meekrijgt in je transformatie

Joost van Doesburg (FNV Schiphol): 'alle bedrijven die voor de schipholgroep werken overtreden de arbeidstijdenwet'

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden