Nieuws17 feb '16 20:28

Streekvervoerders: '10 miljoen voor veiligheid moet niet alleen naar NS'

Auteur: Karlijn Meinders

Staatssecretaris Dijksma (PvdA, Infrastructuur) is het niet eens met de streekvervoerders die zeggen dat ook zij recht hebben op vijf miljoen euro om geweld in het ov aan te pakken.

Foto: ANP
Foto: ANP

Dijksma reageert daarmee op kritiek die de vervoerders vanochtend uitten op BNR. Ze stelde vorige week tien miljoen euro beschikbaar om de veiligheid in het openbaar vervoer te vergroten. De regionale vervoerders vinden dat zij recht hebben op minstens de helft daarvan. Maar volgens hen heeft Dijksma alleen oog en geld voor de NS. Dijksma kaatst de bal terug: “Er is ook gewoon een verantwoordelijkheid van de regionale overheden en de regionale vervoerders zelf en het zou gek zijn als die zou worden ontkend.”

Als de regionale vervoerders extra geld nodig hebben om de veiligheid op hun bussen te vergroten, moeten ze volgens de staatssecretaris bij de regionale overheden zijn. Zij gaan over de financiering van het streekvervoer, niet haar ministerie. “Uiteraard gaan wij samen optrekken”, zegt Dijksma. Ze hoopt dan ook dat de regionale overheden de streekvervoerders te hulp schieten.

Geweld
De regionale bus- en treinvervoerders kampen met net zoveel ernstige geweldsincidenten, schrijven de vijf streekvervoersbedrijven in een brief aan staatssecretaris Dijksma. De directeur OV bij Connexxion, Juul van Hout, vertelt dat er een hele lijst met incidenten in het streekvervoer is.

Verdeling
Van Hout benadrukt wel blij te zijn met de 10 miljoen, maar het geld moet wel anders verdeeld worden. "Nu is het opnieuw zo dat een incident bij de NS aanleiding is voor extra geld, maar dat betekent niet dat al het geld naar de NS moet gaan."

CDA-Tweede Kamerlid Martijn van Helvert is het er mee eens dat voor streekvervoer dezelfde maatregelen moeten gelden. "Het kan niet zo zijn dat je de bus of de regionale trein instapt en dat daar niet dezelfde veiligheidsmaatregelen gelden."
 
 
Duurt te lang
Volgens Van Helvert duurt het in ieder geval allemaal veel te lang. "Een jaar geleden was er die enorme mishandeling van een conductrice in Hoofddorp. De dag erna was er een afspraak met Mansveld, er zou meteen actie worden ondernomen, maar eigenlijk is inmiddels nog geen enkele maatregel helemaal uitgevoerd en de berichten van mishandeling blijven komen. Het geldt voor de staatssecretaris, dat ze moet opschieten, maar ook voor de NS en de vakbonden, daar zit ook vertraging."

Veiligheidsteams
In de brief van de staatssecretaris staat dat ze wil kijken naar het oprichten van veiligheidsteams, zegt Van Hout. "Maar die hebben wij al gehad in de vorm van een pilot die heel goed werkte. Het aantal incidenten nam met 25 procent af. Die pilot is toen ten ziele gegaan omdat er niet voldoende middelen beschikbaar waren. Vorig jaar hebben we al gepleit om het domein van de Buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA's) die daarvoor worden ingezet, op te rekken. Beveiligers die bijvoorbeeld overdag in winkelcentra staan, zouden dan ook bij ons aan de slag kunnen."

Ook Roos Zevenboom, woordvoerder van Arriva Nederland, benadrukte het probleem vorige week, toen ook werd geopperd om vanwege de veiligheid al het geld uit bussen te halen. "Die 10 miljoen is een goede stap, maar laten we dit dan ook landelijk oppikken, want die reizigers van de NS stappen vervolgens in bij Arriva", zij ze destijds.

Later vandaag is er in de Tweede Kamer een algemeen overleg over de veiligheid in het openbaar vervoer.

Gerelateerde artikelen